Előző lapszámunkban arra a kérdésre kerestük a választ: milyen elvek vezérlik az embert, amikor új autót vásárol. Most gondolkodjunk tovább és nézzük meg azt, milyen szempontok merülhetnek fel akkor, ha valaki a meglévő gépkocsiját szeretné újra cserélni! A helyzet elemzésében a Leitold Kft. Volkswagen márkakereskedés értékesítői voltak a segítségünkre.
MENNYIT ÉR AZ AUTÓM?
A legelső szempont a cserénél mindig az: a meglévő autóm vajon menyit ér a piacon – Hogy kaphatok érte többet; ha eladom kéz alatt, vagy ha beszámíttatom az új kocsimba – Az ember alaposan szétnéz az interneten, tájékozódik az árakról, a lehetőségekről, vajon mekkora is az az összeg, amit ki kellene préselni a kereskedőből. A használt piac pangása és az egyre csábítóbb akciók miatt ugyanis egyszerűbb, gyorsabb és nem egyszer kifizetődőbb is az, ha a régi kocsi valamelyik kereskedőnél beszámításra kerül. Gyakori szempont a kereskedés kiválasztásánál, hogy hol van éppen akció, hol kapom meg olcsóbban az áhított modellt, vagy éppen az öreg roncsért hol adnak száz forinttal többet. Hallottunk már olyan esetről, hogy valaki elutazott Debrecenből Sopronba, mert ott tízezer forinttal kevesebbért jutott hozzá a kiszemelt autóhoz, holott a benzinköltsége sokkal több volt ennek az útnak…
Pedig valójában csekély a különbség az egyes márkakereskedők tényleges árai között. A használtautó-beszámítást harsogó hirdetések gyakran megtévesztők; a vásárlók többnyire nincsenek tisztában az „apró betűs” részekkel; a jól ismert szlogen, hogy öt-, vagy hatszázezer forinttal többet adunk használt autójáért, bizony nem mindig igaz. Ez függ az öreg masina életkorától, állapotától, márkájától, esetleges hibáitól és lehet, hogy a végén az ötszázezerből csak ötvenezer marad. Már ha egyáltalán kérik, hogy vigye be az autót és nem kapta volna meg az újat amúgy is ennyiért, mint ahogy bármelyik másik kereskedésben is megkaphatta volna.
HITEL ÉS CSERE
Kétféle ügyféltípus létezik: az egyik a készpénzes ügyfél, akinek fontos az autó értéke, tartós beruházási cikknek tartja azt, a másik a hiteles, aki bérleti díjnak tekinti a törlesztő részletet és használati cikként néz az autóra. Náluk a legtöbb esetben mind a beszámítandó, mind a megvásárolandó gépkocsi hitellel terhelt. Ha ugyanannyi a meglévő hitel összege, mint az öreg autó értéke, az ügyfélnek nem marad többletpénze, hogy beüljön egy új kocsiba, ha viszont magasabb áron számolják be a megunt járgányt, akkor maradhat pénz a zsebében – sokszor ezen múlik az üzlet. Azzal is gyakran kecsegtetik a vásárlót, hogy a meglévő hitelét, lízingjét, ha náluk vesz új autót, sokkal jobb konstrukcióra (alacsonyabb kamat, kedvezőbb törlesztő részletek) cserélheti. Ezt el lehet hinni. Élesedik a verseny a piacon, három – négy évvel ezelőtt sokkal rosszabb hitelfeltételek voltak, mint ma, ez tény. Tehát van, aki a kedvezőbbnek tűnő hitellehetőség miatt dönt a csere mellett.
Ám itt van a csapda! Hiszen a hitel összege soha nem egyezik meg a gépkocsi értékével – mindig több annál (lásd: kamat és egyéb költségek). Ahogy öregszik az autó, egyre kevesebbet ér, ám a hiteltartozás masszívan tartja magát. Elképzelhető, hogy például egy olyan autón, ami már csak egymilliót ér, több mint hárommillió forint az adósság… Ezt az autót lecserélni szinte lehetetlen: egyetlen esély, ha az illető ugyanolyan autót vásárol, ugyanannál a cégnél, jobb hitelfeltételekkel és örül, hogy van egy új kocsija. Igenám, de azt ritkán méri föl a vevő, hogy az új járgánnyal kétszer akkora terhet vett a vállára! Ez a tipikus hibás döntés: lezárják az adott hitelt és a fennmaradó terhet átruházzák az új autóra, a tartozás pedig egyre göngyölődik, az adós tolja maga előtt a hógörgeteget, ami egy idő után ellepi őt és belefullad.
MEGVÁLTOZOTT ÉLETHELYZET
Autócserére legtöbbször akkor szánja magát az ember, ha megváltozott az élethelyzete. Például, ha családot alapít, gyerekei születnek, szükségessé válik számára a nagy utas- és csomagtér, a biztonság, a kényelem, míg ezeddig lehet, hogy egyedül a dizájn és a presztízs számított. Mások a szempontjai egy üzletembernek: nála a megjelenés a fontos, hogy mindenki lássa, ő igenis betölt egy egzisztenciát, elegáns, mégsem hivalkodó kocsival jár. Ám lényeges, hogy a négykerekű új legyen, az ügyfelek láthassák, nem egy tizenéves roncsból mászott ki. Persze szempont a munka másképp is: lehet, hogy az illető magasabb, vagy éppen alacsonyabb pozícióba kerül, és ez kényszeríti őt autójának lecserélésére.
Meg hát a szokásos okok: lopás; karambol; csalódott az autójában, mert az gyakran hibásodik meg; a húszéves kocsiját szeretné lecserélni, ami még megy ugyan, de ki tudja, meddig; a szomszéd ajánlott egy márkát, mert valamelyik ismerősének az mentette meg egy balesetben az életét. Aki újként vette annak idején az autóját, az öt évnél, vagy százötvenezer kilométernél tovább nemigen használja azt. Egyébként a gépkocsik ár-érték aránya négy és hétéves koruk között a legkedvezőbb, ha ezen az intervallumon innen, vagy túl szeretne valaki megválni járművétől, sok pénze bánhatja.
Hozzászólások