Árfeltüntetés – alig csökkenő kifogások

A korábbi évekhez hasonlóan, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2005 elején is ellenőrizte az árak feltüntetésére vonatkozó előírások betartását. A vizsgálat tapasztalatai szerint az árfeltüntetés helyzete javult, azonban a vállalkozások közel fele továbbra sem tesz maradéktalanul eleget a jogszabályi rendelkezéseknek. Még mindig sok szabálytalanság fordul elő a kirakati árfeltüntetéssel, az akciós termékek árjelzésével, illetve az akciós hirdetésekkel kapcsolatban.

 

 

A termékek és szolgáltatások ellenértékéről történő tájékoztatás kötelezettségét a fogyasztóvédelmi törvény írja elő, amely szerint a termékek árait, illetve a szolgáltatások díjait írásban, forintban, egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. Az árfeltüntetés részletes szabályait a 7/2001. (I.29.) GM rendelet állapítja meg, rendelkezései közül a legfontosabb az eladási ár és az egységár feltüntetésének kötelezettsége.

 

Eladási és egységár

Az eladási ár a pénztárnál ténylegesen fizetendő ár, amelynek magába kell foglalnia az árut vagy a szolgáltatást terhelő minden adót és egyéb fizetési kötelezettséget. Az eladási árat a terméken vagy mellette kell elhelyezni. Amennyiben több árat tüntettek fel az adott termékre vonatkozóan, a legalacsonyabb árat kell figyelembe venni. Az eladási árnak nem kell tartalmaznia a betétdíjat. Utóbbit az eladási ártól elkülönítetten, egyértelműen kell feltüntetni, úgy, hogy a vásárló számára nyilvánvaló legyen, hogy a termék csomagolásáért külön díjat kell fizetni. A betétdíj nem lehet alacsonyabb a visszaváltás alkalmával, mint az áru értékesítésekor. A kereskedő minden – az üzletben forgalmazott – betétdíjas csomagolóeszközt köteles visszaváltani.
Az áru egységára a terméknek megfelelő mértékegységben meghatározott, egy egységre vetített ellenérték. Célja, hogy megkönnyítse a hasonló termékek árainak összevetítését és különösen fontos szerepet játszik a fogyasztói ártájékoztatásban az előre csomagolt, többféle kiszerelésben forgalmazott, de azonos rendeltetésű termékek, valamint az akciós termékek vonatkozásában. Az egységárat is úgy kell feltüntetni, hogy az az áfát és minden egyéb fizetési kötelezettségeket tartalmazzon.
A kirakati árfeltüntetésnél van a legnagyobb jelentősége azon kötelezettségnek, miszerint az árakat jól láthatóan kell feltüntetni. A kiállított termékek árait úgy, és olyan méretben kell elhelyezni, hogy azok kívülről, a kirakat üvegén át is olvashatók, érthetők legyenek.

Akciók, hirdetések

Az akcióban részt vevő termékeken vagy azok mellett fel kell tüntetni az akciós eladási és egységárat az eladási árra, illetve az egységárra vonatkozó általános szabályok szerint. Szabálytalan csupán az akció mértékének feltüntetése, ha nincs számszerűen kiírva a ténylegesen fizetendő ár, ugyanakkor az akciós ár mellett nem kötelező feltüntetni a kedvezmény mértékét.
Az akciós hirdetések tekintetében a reklámtörvény vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni. Eszerint különleges ajánlatnak (akciónak) tekintendő minden olyan ajánlat, amely időbeni, mennyiségi, minőségi vagy más jellegű behatároltsága miatt, vagy más okból eltér a kialakult kereskedelmi gyakorlattól. Ilyennek minősül különösen az időszakos kiárusítás és a végkiárusítás, az átmeneti árengedményes vagy időszaki vásár, továbbá a ráadásokra, az ajándékokra és a nyereményekre vonatkozó ígéret.
A reklámtörvény előírásai egyaránt vonatkoznak az üzletben, a hirdetési újságokban, illetve a kirakaton elhelyezett akciós hirdetésekre, amelyekben egyértelműen és közérthetően kell jelezni, hogy a különleges ajánlat mely árura vagy árukörre, mely időponttól és mely időpontig érvényes, vagy azt, hogy az ajánlat a jelzett időponttól az áru rendelkezésre állásáig érvényes. A kereskedők többnyire az akció időtartamát mulasztják el feltüntetni, illetve gyakran előfordul, hogy csak az akció végének időpontját tüntetik fel. Továbbra is gyakori szabálytalanság az általános – AKCIÓ – és – KIÁRUSÍTÁS – felirat az érintett termékkör megjelölése nélkül.

Kirakati ár – hiánycikk

Az idei vizsgálat során az összes vizsgált egységre vetített kifogásolási arány 46 % volt, amely mindössze 3 százalékkal alacsonyabb, mint 2004-ben.
Az eladási árral kapcsolatban kedvezőbbek a tapasztalatok, hiányosságot elsősorban a nagyáruházakban és a kirakati árfeltüntetés területén tapasztaltak a hatóság munkatársai. A – +áfa – típusú árfeltüntetést egyre kevesebb helyen alkalmazzák. Sajnos több kereskedelmi egységben elmulasztották feltüntetni a fizetőeszköz nemét. Idén is az egységárral kapcsolatos előírások betartása hagyta maga után a legtöbb kívánni valót. A betétdíj feltüntetésének helyzete lényegesen javult, továbbra is főleg a – +üveg – típusú árfeltüntetést kifogásolták a fogyasztóvédelmi felügyelők.
A kirakati árfeltüntetéssel kapcsolatban kifogásolt egységek aránya az előző évekhez hasonlóan igen magas volt. A kereskedők elsősorban az akciós hirdetésekre vonatkozó előírásokat sértették meg.
A fogyasztói forgalomba kerülő áruk és szolgáltatások árának szabályos feltüntetése biztosítja a fogyasztó számára azt a lehetőséget, hogy megalapozott fogyasztói döntést hozzon valamely termék vagy szolgáltatás megvásárlásával kapcsolatban. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ellenőrzéseivel ennek az alapvető fogyasztói jognak az érvényesülését kívánja elősegíteni.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop