Érdemes figyelemmel kísérni az üzletek akcióit, hiszen gyakran még a felénél is olcsóbban jutunk hozzá egyes termékekhez. Ügyeljünk viszont arra, hogy az árucikk árengedményes, vagy értékcsökkentnek minősül, mert esetleges reklamáláskor nagy a különbség!
A forgalmazók gyakran szerveznek különböző akciókat, és kedvezménnyel kínálják értékesítésre portékájukat. Ezen termékek között – ilyenek például a bútorok is – nagy számmal fordulnak elő tartós használatra rendelt termékek is. Mivel a tartós használatra rendelt fogyasztási cikkekre kötelező jótállási feltételeket vonatkoznak, így biztosítani kell azt a vásárlók részére. A jótállási feltételekről a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) mellett az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet tartalmaz szabályozást. Külön figyelmet kell fordítani azonban arra, hogy a kínált termékek valamely akció keretében árengedménnyel kerülnek értékesítésre, vagy értékcsökkent terméknek minősülnek-e. A különbség nagyon fontos, ugyanis ennek a későbbiekben, az esetleges minőségi kifogás érvényesítésekor, a jótállási feltételek biztosítása tekintetében komoly jelentősége lehet.
Akciós termékek, árengedmény
Abban az esetben, ha árengedményes értékesítésről beszélünk, azt kell először is leszögezni, hogy itt a termék semmiféle minőségi hibában nem szenved. Teljes értékű termékről van tehát szó, csak az eladó – valamely üzletpolitikai megfontolásból (például raktárkészleteinek csökkentése céljából) – úgy dönt, hogy olcsóbban értékesíti. Ha ilyen termékek tekintetében keletkezik a későbbiekben minőségi kifogás, akkor a vásárlót megilleti valamennyi jótállási jog. Valamennyi jog, azaz a termék kijavítása vagy cseréje, illetve a feltételek fennállása esetén a vásárló választása szerint értékcsökkenés, vagy az elállási jog érvényesítése.
Értékcsökkent termékek
Más a jogi helyzet, ha a termék valamely minőségi hibában szenved, és erre való tekintettel kínálja olcsóbban az eladó. A vásárló választására van tehát bízva, hogy a terméket a meglévő hibájával is megvásárolja-e, mivel a termék ezen hibája tekintetében nem illeti meg a jótállási jog. Természetesen nagyon fontos, hogy az eladónak a minőségi hiba eladáskori fennállásáról, azaz az értékcsökkenés okáról írásban kell tájékoztatnia a vásárlót. Az értékesítésre kihelyezett terméken jelezni kell, hogy értékcsökkent termékről van szó. Ezen túl pontosan fel kell tüntetni az értékcsökkenés okát, tehát magát a minőségi hibát, méghozzá a vásárló által egyértelműen értelmezhető, beazonosítható módon. Mivel a későbbi minőségi kifogás érvényesítésének jogszabályi feltétele a vételt igazoló pénzügyi bizonylat megléte, a legcélszerűbb ezen a dokumentumon írásban jelezni a hiba okát. Így a későbbi esetleges minőségi hiba előfordulása esetén egyértelműen meghatározható, hogy a vásárló által jelzett hiba tekintetében a jótállási jog érvényesíthető-e, vagy sem. Továbbá egyértelműen meghatározható, hogy az időközben keletkező hiba ugyanaz-e, mint az, ami már az eladáskor fennállt. Ha ugyanis a minőségi kifogás alapjául szolgáló termékhiba eltér az értékcsökkenés okául jelzett hibától, változatlanul megilleti a vásárlót a teljes jótállási joga.
Mintadarabok, kiállított termékek
A gyártók, forgalmazók akár az üzletben, akár mintaboltjukban kiállíthatnak a bútorokból mintadarabokat, melyeket az érdeklődő vásárlók a helyszínen kipróbálhatnak. Előfordul, hogy a termékből nincs raktáron, csak a mintadarab áll rendelkezésre, melyet az eladók általában kedvezménnyel értékesítenek. Ez esetben sem értékcsökkent, hanem az eladás előtt bizonyos ideig rendeltetésszerűen használt termékről van szó. A jótállás tekintetében azonban ez a fajta rendeltetésszerű használat irreleváns. Az árengedmény oka ugyanis nem minőségi hiba, hanem az a körülmény, hogy néhány vásárló már használta a terméket. Új termék eladása történik tehát, ezért a jótállási jogok is teljes egészében megilletik a vásárlót.
Árleszállítás – jótállási időn belül
Meg kell különböztetni egy másik típusú árleszállítást is. Abban az esetben, ha a jótállási időn belül a terméknek minőségi hibája keletkezik, a vásárlót a Ptk. 306. §-aiban felsorolt jogok illetik meg. E szerint a vásárló elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az eladónak a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. Ez esetben figyelembe kell venni a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget. Ez azt jelenti, hogy a vásárlónak elsősorban a kijavítás, és a kicserélés között lehet választania.
Ha viszont a fentiek figyelembevételével sem kicserélésre, sem javításra nincs joga, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének az eladó az előzőekben leírt feltételekkel nem tud eleget tenni – választása szerint – megfelelő árleszállítást igényelhet. Az árleszállításon túl elállhat a szerződéstől is, de jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. Az árleszállításra tehát csak a jogszabályi feltételek megléte esetén lehet áttérni, vagy választani lehet az elállási jog gyakorlását, kivéve, ha a hiba jelentéktelen. Ez a fajta árleszállítás tehát azért különbözik az előzőektől, mert nem az eladó által önként vállalt árleszállítás (akció), hanem a jótállási igények érvényesítésének egyik lehetősége.
Hozzászólások