Csordás Tibinek, a Fiesta együttes énekesének lakását a rend és a letisztult formák jellemzik. A zenész a minimalista, modern stílus híve, amit otthonának el- és berendezése is egyértelműen tükröz. A Mogyoród mellett található lakópark legszembeötlőbb épülete még most is változások előtt áll, pedig a felépüléséhez hosszú út vezetett. A lényeget megénekelte: úgy érzi, hazatért.
A Mogyoród melletti lakópark mediterrán stílusú házai közül már messziről szembetűnik egy hófehér épület, amelyet lakója, Csordás Tibi álmodott meg. Az álom megvalósulása lényegében a véletlennek köszönhető, hiszen az énekes eredetileg nem is gondolt arra, hogy a környékre költözzön.
– A korábbi zenekari sofőrünk vásárolt itt telket, és a párommal eljöttünk meglátogatni. Rögtön megtetszett a hely, ezért viccből mondtam neki: ha tud egy hasonló eladót, szóljon! Egy héttel később csörgött a telefonom.A zenész hétéves koráig a fővárosban élt, majd a család Tárnokra költözött, így megtapasztalta, milyen előnyei is vannak annak, ha kiszakadhat a zsúfolt nagyváros nyüzsgéséből. Tibit valójában a környezet fogta meg Mogyoródon, hiszen egy elszeparált és őrzött lakóparkban, igazi zöldövezetben élhetnek.
{gallery}images/stories/verysimple/sztarok_akielmegy/f{/gallery}
Az építkezés nem ment egyszerűen. – A telekre már felépítették egy ház alapját, ám az előző tulajdonos mégsem akarta befejezni, inkább eladta – emlékezik vissza Tibi. – Arról mindenki lebeszélt, hogy azt lebontassam, és újrakezdjük az egészet. Így a már meglévő alapból kellett kihozni a legjobbat. A kedvesem olyan cégnél dolgozik, ahol új lakások építésével foglalkoznak, így van kapcsolatrendszere a szakmában. Évi az egyik legjobb szakembert ajánlotta, akinek nagyon sokat köszönhetünk. Farkas Zoltán építész-belsőépítész vette kézbe a munkálatok irányítását.
– Amikor megmutattuk neki az alaprajzot, néhány perc alatt több lehetséges verziót is vázolt nekünk. Zoli nem csupán a ház felépítésében játszott fontos szerepet, de a belső tér kialakításával és a berendezéssel kapcsolatban is kikértem a tanácsát. Eredetileg úgy terveztem, belül is minden fehér lesz, illetve, hogy ötvözzük a mediterrán és a minimalista, modern stílust. Ő azonban lebeszélt erről. Egy melegebb, bézs árnyalatot választottunk, a lényeg úgyis az volt, hogy minden egyszínű, egységes legyen. A lakásban mindenhol ugyanaz a faanyag és ugyanolyan kő található.
Tibi hófehér otthona kívülről valóban – a filmekben is látható – kaliforniai stílusú házakat idézi, a lakrész azonban visszafogott eleganciájával és letisztultságával egészen egyedinek mondható.
– Azelőtt sohasem foglalkoztam építészettel vagy lakberendezéssel, igaz, nem is volt rá lehetőségem. Az egy évig tartó munkálatok alatt azonban igyekeztem minden munkafázist megtanulni. Legalábbis mindennek utánanéztem – mesél a mára már szép emlékké átlényegült építkezésről.
A bejárattól egy tizenhárom méter hosszú folyosó vezet a lakás különböző helyiségeihez. Nagy gondot fordítottak az átjárhatóságra, lényegében minden mindenhonnan megközelíthető. A folyosón beépített szekrények sora található, így nem fordulhat elő, hogy egy-egy pár kóbor cipő vagy ruhadarab megzavarja az összképet. Ezek a beépített bútorok olyannyira beleolvadnak a környezetbe, hogy csak a figyelmes szemlélőnek szúrnak szemet.
Egy légtérben helyezkedik el a konyha, az étkező és a nappali, amelyek szintén bővelkednek kreatív megoldásokban.
– Azt szokták mondani, hogy olyan a konyhánk, mintha nem is használnánk. Pedig ez nem igaz. A praktikumra és az egyszerűségre fektettem a hangsúlyt, hogy főzés közben minden könnyen elérhető legyen. A konyhai gépeket viszont első pillantásra valóban nem lehet észrevenni. Elrejtettük őket a konyhabútorokba: ugyanolyan ajtók takarják például a sütőt és a mosogatógépet, mint a többi szekrényt.
A beépített konyhabútorban találhatunk egy kamraként szolgáló, kihúzható tárolót is. A konyhát a nappalitól elválasztó pultnak eredeti rendeltetésén kívül más funkciója is van. Az oldalsó részébe is – közvetlenül az étkezőasztal mellett – építettek tároló szekrényt, amely az étkészletet rejti. Így, ha étkezés közben szükség lenne még egy-egy tányérra, nem kell megkerülni a pultot, hanem egyszerűen az asztal mellől hozzájuk lehet férni. Az étkező egyébként mostanában kiemelt helyre került Tibi életében, hiszen annak ellenére, hogy van külön dolgozószobája, gyakran a lakásnak e szegletében születnek az új Fiesta-dalok.
A nappali legszembetűnőbb része az oldalsó falon elhelyezkedő kandalló, amelyet nagy felületen faburkolat vesz körbe. Ám ezt is csupán a felületes szemlélő látja így, mert a kandalló körül is gondosan elrejtett tárolót, azaz gardróbszekrényeket találhatunk. Az étkező-nappali rész egyébként összenyitható a jókora terasszal is.
– A nappali egységét egyedül a tévé és a hozzá tartozó erősítők bontják meg, de az volt a legfontosabb, hogy a kábelek ne legyenek szem előtt. S ha már a tévé nem lehet olyan színű, mint maga a szoba, a klímával nem akartam rontani a látványon, ezért a tévével megegyező színűt választottam – avat be bennünket a zenész a lakberendezés titkaiba.
A lakásban továbbhaladva Tibi dolgozószobája kelti fel leginkább a figyelmet, amely igazán egyedülállónak mondható. Nemcsak azért, mert a falakat beborítják a Fiesta különböző díjai és relikviái, de – a dolgozószobákra egyáltalán nem jellemző módon – itt is elképesztő rend uralkodik.
A rendkívül ízléses fürdőszoba legizgalmasabb része a kád, amely kívül esik a ház síkján, és a mellette húzódó ablaknak köszönhetően fürdés közben is szép kilátás nyílik a környező tájra. A nyílászárók a ház egészében fontos szerepet játszanak. Az ajtók és az ablakok tudatos elhelyezése nemcsak sok fényt biztosít, de a teret is nagymértékben megnövelik. Úgy alakították ki a lakás helyiségeit, hogy minden ajtóval szemben ablak vagy egy másik ajtó álljon.
A ház eleje lényegében teljesen nyitott. Ha felnézünk a bejáratnál induló folyosón, látható, hogy fent egyre jobban kiszélesedik a tér, így elkerülhető a csőhatás, és az üvegtetőnek köszönhetően mindig világos van. – A fény nagyon fontos számomra, a ház tájolása ennek megfelelően alakult. A hálószoba keletre néz, így az első napsugarak itt érik a házat, majd elérik a dolgozószobát, a nappalit, és végül az étkező ablakából végignézhetjük a naplementét.
{gallery}images/stories/verysimple/sztarok_akielmegy/a{/gallery}
Igazi művészember lévén Tibi számára a hangulatok is rendkívül fontosak. Nem kizárólag a ház beosztásával, de a változatos árnyékolással is különböző fényhatásokat lehet elérni. Néhány ablakon reluxa van, a többit pedig redőny takarja, de természetesen az sem mindegy, melyiket hogyan és mennyire engedik le.
A nagy terek nem pusztán a különleges fényviszonyoknak köszönhetőek, vendéglátónk otthona a minimál dizájn minden alapelvét és jellemzőjét megtestesíti. – Gyakran változtatok, alakítok valamin, de észrevehető, hogy egyre inkább a letisztultság irányába haladok. Több bútort nem szeretnék, de a kiegészítők folyamatosan cserélődnek. Van azonban olyan, ami kimondottan ehhez a lakáshoz készült. Sonja, egy orosz képzőművésznő – akinek egyébként saját bútorszalonja is van -, készített ide egy képet és egy nagyon különleges lámpát, amely a tévé mellett látható. Nem szoktam ész nélkül megvásárolni mindent, de volt már olyan, hogy megtetszett egy érdekes alakú váza, és borzasztóan nagy összeget fizettem érte.
Tibi nemcsak a tárgyakkal igyekszik feldobni lakókörnyezetét, szereti a növényeket is, amelyekről megfelelően gondoskodik. Nem esett még szó azonban a ház valódi úrnőjéről, Évi és Tibi cicájáról, Kiráról, akit az utcáról fogadtak be. – Szerencsések vagyunk, mert nagyon nyugodt kis állat. Nem ugrál fel az asztalra, a bútorokon nem élesíti a körmét, nem rág meg semmit, és ha ki akar menni, azt is csendben, az ajtó előtt ülve jelzi.
Az énekes elképzelhetőnek tartja, hogy idővel – három év szünet után – ismét építkezni kezdenek, és még egy szintet húznak a házra, az előzetes tervek szerint egy tetőteraszt is kialakítva. Ez persze még csak a jövő zenéje, de egy bizonyos: nagy csodának kellene történnie ahhoz, hogy kiköltözzenek álomotthonukból, mert egyszerűen itt jó otthon lenni, ebben a megnyugtató, rendezett környezetben.
Tervezőasztal
Farkas Zoltán építész-belsőépítész
A Budapesti Műszaki Egyetem elvégzése után Marosi Miklós stúdiójában, a Középülettervező Rt.-nél találjuk, ahol társtervezőként nagyobb középületi projektekben vesz részt. Munkáik közül a Pálya utcai irodaház 2001-ben, a Döbrentei utcai társasház 2002-ben Nívó-díjat kap. Közben a Mesteriskola XIV. ciklusát végzi, majd a Zoboki, Demeter és Társaik Építészirodában dolgozik, 2001-től pedig saját vállalkozásba kezd. 2002-ben az Év tetőtere-díj dicséri munkáját. Családi házak, lakások, a Nyírő Gyula és az Uzsoki Kórház társtervezőjeként jegyzik nevét. Utóbbi nagy munkái között szerepel a Rombauer Gáborral tervezett szentendrei Városi Uszoda és Szórakoztató Központ, illetve a 80-szobás alsóörsi Medical Wellness Szálloda.
Bevallása szerint a középületek tervezése megtanítja az építészt arra, hogy rendszerben gondolkodjon, elsajátítja a logikai rendezés elvét, ami a lakóépületek tervezésénél is fontos. Építészeti gondolkodását a megrendelőkkel való szoros és pozitív kapcsolattartás vezeti, ami emberi, sőt érzelmi alapokra helyezi a valódi építészi alkotás folyamatát. A lakóházak és lakások kínálta kis lépték közel hozza egymáshoz a megbízót és tervezőt – ezzel teljesedik ki az építész volta.
Farkas és Zarándy Építész Stúdió
Tel.: 1/202 2397 – E-mail: fazon@t-online.hu
Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz!
Hozzászólások