A múltból a jövőbeHúszéves lett a Baumit Kft. Miközben az elmúlt két évtized társadalmi és gazdasági téren is jelentős változásokat hozott Magyarországon, a Baumit töretlenül fejlődve vált a magyar piac egyik legismertebb építőanyagmárkájává. A cég filozófiájáról, múltjáról és jövőjéről Illy Gábor ügyvezetővel beszélgettünk.
A hírnév kötelez, tartja a mondás és a Baumit mindig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy termékei a legújabb technológiát és a legmagasabb minőséget képviselve, a legjobb ár-érték arányt biztosítsák a felhasználóik számára. A Baumit mára jócskán túlnőtt Ausztria és a régió határain: 29 országban 2500 munkatárssal van jelen. Az így szerzett nemzetközi piacismeret is hozzájárul ahhoz, hogy partnereik, vevőik számára a leggazdaságosabb és legegészségesebb otthon megteremtését tegyék lehetővé. A Baumit piacvezető a homlokzati hőszigetelő rendszerek gyártásában és értékesítésében, és meghatározó piaci részesedéssel rendelkezik a színes vakolatok és az aljzatképzés (esztrichek) területén is. 2010-ben vezették be a magyar piacra a Baumacol csemperagasztó-családot. „A homlokzati vakolatok és hőszigetelő rendszerek magyarországi piacvezető pozíciójának megszerzése hosszú és áldozatos munka eredménye volt. Ezért is vallom, hogy a piacvezető szerep nem szerencse, vagy ajándék, nem egy kényelmes állapot, hanem elsősorban nagy felelősséget és elkötelezettséget követelő feladat, ami nap mint nap megköveteli a megújulás és a gyors reagálás képességét” – osztja meg a siker titkát Illy Gábor. „Mindig is hosszú távon gondolkodtam, és ezt a szemléletet láttam a Baumit tulajdonosainál, az osztrák Schmid családnál is, akik tisztán átlátható jövőképet fogalmaztak meg, és mellé a megfelelő anyagi erőforrásokat is párosították.”
Családi házas léptékben is!
„A Baumit két évvel ezelőttig a nagyberuházások építőanyaga volt. Az utóbbi időben az építőiparban jelentős átrendeződés történt, így ma már a felújítási piacra is nagy hangsúlyt fektetünk, sőt, termékeink a családi házas környezetben is egyre népszerűbbek. Ausztriában (de ez igaz Magyarországra is) az épületek nagy része hőszigeteléssel egybekötött felújításra szorul, és számtalan hatvanas-hetvenes években épült házat bontanak le, mert a felújításuk nem lenne kifizetődő. Kelet-Európában komoly növekedési esélyt látunk, mert a piacon hatalmas igény mutatkozik az új építkezésekre és a felújításokra, ehhez kapcsolódóan pedig a legkorszerűbb építőanyagokra. Egyre inkább a minőség kerül előtérbe. A kulcskérdés az lesz, hogy az európai értékmegőrző építkezés modelljét követjük, vagy az amerikai stílusú, „eldobható” házak útját választjuk. Azt gondolom, hogy ebből a vitából a hosszú távú értéket teremtő építkezés kerül ki győztesen. Mi pontosan az ehhez megfelelő termékeket és szolgáltatásokat kínáljuk.”
Új trendek
„Miután félkész termékeket gyártunk, ami a mester keze munkája által, a falon válik késztermékké, a velünk kapcsolatba kerülő feldolgozói köröket, építőipari cégeket, kőműves brigádokat, építőanyag-kereskedőket egy komoly, jól megalapozott, átgondolt képzési rendszerben folyamatosan oktatjuk. A homlokzati hőszigetelő rendszerek telepítésénél örömteli trend, hogy megjelentek a festő-mázoló kisiparosok a kivitelezésnél. Nagy örömmel figyeljük, milyen példaértékű minőségben képes kivitelezni egy eddig jellemzően beltérben dolgozó kisiparos, aki szépérzékének köszönhetően anyagainkból kihozza azt a maximumot, amit még mi magunk sem gondoltunk. A Baumit ars poeticája szerint a minőség tekintetében nincs kompromisszum, ezért is hoztuk létre a minden szinten elismertté vált Év Homlokzata Pályázatot. A rangos szakmai megmérettetés az ország legigényesebb új és felújított épületeinek homlokzatépítészeti megoldásait díjazza, évről évre átfogó képet adva a követésre méltó felületi kialakításokról. Idén szeptemberben újra meghirdetjük a pályázatot. A kiírást a www.evhomlokzata.hu honlapon jelentetjük meg.”
Erő a jó csapatban
Illy Gábor 2008-ban vette át a Baumit Kft. kormányrúdját. Abban az időben, amikor az éppen kibontakozó globális világgazdasági válság alapjaiban rengette meg a piacokat, vetette vissza az építőipar iránti keresletet. „Az elmúlt húsz év sikereihez sok mindenre volt szükségünk, de a legfontosabb a jó csapat. 175-en vagyunk jelenleg. A hároméves ügyvezetői tevékenységem legkomolyabb eredményének azt tartom, hogy – amellett, hogy a vállalat nagyságrendileg teljesítette a tulajdonos által elvárt célokat – a krízis alatt nem küldtünk el munkaerőt. Ezt a csapatot egy olyan erős, sikeres versenylóhoz tudnám hasonlítani, amely a legnehezebb időkben szerzett tapasztalatait hasznosítva, egy grammnyi súlyfelesleg nélkül, tökéletes kondícióban, minden porcikájában a sikerre éhesen várja a következő megmérettetést.”
Mást és másként
„Az építőipar a gazdaság motorja lehetne, hiszen ez a gazdasági élet pulzusa. Ahol nem megy az építőipar, ott általában semmi sem megy. Jöhetne már a „víg esztendő”, de ez önerőből lehetetlen. A többséggel ellentétben mi nem a könnyebbnek tűnő utat, az árcsökkentést választottuk, mert az legfeljebb rövid távon hozhat átmeneti eredményeket. Nem azt választottuk, hogy olcsók, hanem azt, hogy mások leszünk, mást és másként kínálunk, mint a piac szereplői. Hitvallásunk sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a válság ellenére több szegmensben is megszereztük és meg is tartottuk a piacvezető pozíciót.”
Hozzászólások