lakásbemutató

Száznapos ház

Alaszkában a tél beköszöntével mesevilággá változik a vidék, Fehér kucsma kerül a fákra, és friss hó borítja a lankás domboldalakat. Az első hó nemcsak olyan puha, porhanyós és érintetlen, amilyen azon a télen többé már nem hullik, de magában hordozza Azt a varázst is, amely csakis az első pelyheknek adatik meg: Ezek öltöztetik ünneplőbe a hegyeket és az erdő szélén magányosan árválkodó, füstölgő kéményű faházat. Ha azt hallom, hogy könnyűszerkezetű ház, mindig egy ilyen Yukon vidéki kép rajzolódik ki előttem, meg még Finnország, az erdő színeibe öltöztetett házikóival, melyek szomszédságában helyet kap a hagyományokat őrző, fából ácsolt füstös szauna, amely illatos olajokkal szolgálja a gazdának és szívesen látott vendégeinek a kényelmét.

Napfény a gyerekszobában

Egy négytagú család egyik napról a másikra vágott új otthon teremtésébe. Miközben vevőt kerestek kőbányai sorházi lakásukra, böngészték az eladásra kínált telkek, házak hirdetéseit is. Nagyon hamar, talán harmadikként fedeztek fel egy rákosszentmihályi házmatuzsálemet, és beleszerettek.

Kétszemélyes legénylakás

A házigazda figyelmességének köszönhetően a kapu tárva-nyitva fogad bennünket: a kétszintes, impozáns, hófehér sashalmi villa fenyőfák, tuják és levelüket hullató lombos fák takarásából bukkan elő. A házat korlát nélküli terasz futja körbe, sással és gyalogfenyővel szegélyezve. A besüllyesztett úszómedence a borús idő ellenére is felidézi a hangulatos nyáresték emlékét. A bejárati ajtóban Gajdos Tamás, a TV2 egykori sportriportere, a Szerencsekerék volt műsorvezetője invitált bennünket befelé.

Bútorok az örökkévalóságnak

Vajon milyen indíttatás okán vonzódunk egy-egy stílus felé - Melyek azok a belső személyiségjegyeink, amelyek nyomására a választásunk - és akkor nevezhetjük akár ízlésnek, tetszésnek is - újra és újra ugyanarra irányul - Ha választ akarunk, akkor meg kell vizsgálnunk, hogy melyek azok az elemek, amelyek karakteresebben nyilvánulnak meg a holland bútoroknál, mint máshol.

Meseház a hullámokon

Mintha az Ezeregyéjszaka Tengerjáró Szindbádjának hajóján utazna az ember. Amikor az étkezőként is szolgáló konyha kicsiny, de hangulatos helyiségében leülünk a duruzsoló kandalló elé, a tűz lobogása, a régi ablakkeretek, a fapadló, a vályogfalak ölelő csöndje, a tenger hullámait idéző zene kellemes hangulatba ringat. Ez így is van rendjén, hiszen a házigazda a tenger szerelmese: vitorlásutakat szervez az Adrián, a horvát vizeken. Másik szenvedélye az építés. Mert fontos, hogy az ember járjon-keljen a világban, de az is legalább olyan fontos, hogy legyenek kikötők, ahol az átutazó elidőzhet kicsit, és biztos pontok, ahol megvetheti a lábát.

Panoráma utca

Az ideális telekről mindenkinek van elképzelése. Valamikor Szegedi Csaba festőművész is olvasott róla egy külhoni tudományos megállapítást, de amikor eljutott a Bence-hegy tetejére, és onnan lenézett a Velencei-tóra, a sukorói dombon lévő kistemplomra, felsejlett a Székesfehérvár határain túli horizont, azonnal tudta, festői helyek nemcsak külföldi magazinok álomfotóin vannak. Az ő ideális telke Velencén van.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.