- Hogy vehetted meg ezt a romházat - -

- Hogy vehetted meg ezt a romházat - -

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Házigazdánk (szakmája szerint állatorvos) nemcsak az állatokat szereti, az embereket is. több tucat vendégének gyakorta süt-főz többfogásos, eszményi vacsorákat, s akkor boldog, ha látja a derűsen falatozó társaságot. A barátok akkor is első hívásra jöttek, amikor a viharvert öreg parasztház lomtalanítási programját hirdette meg. De csaknem kedvét szegte egyikük őszinte kifakadása: - Hogy vehetted meg ezt a romházat? - Ám az amúgy fővárosi doktornak volt kitartása, hogy újjá varázsolja. ide a barátok már hívás nélkül is jönnek.

 

 

Mivel szerencsémre én is Vándor István barátai közé tartozom, nyomon követhettem, hogyan alakult ki a mai, kívül-belül szépséges ház, s az azt körülvevő varázslatos kert.

 

- Gyerekkorom nyarait a Balaton partján töltöttem, vonzódom a vidékhez, a Balatonhoz, hiszen állatorvostan-hallgatóként sokat jártunk oltani a kis községekbe. Egy barátom szólt, van itt a faluban egy eladó ház. Amikor megnéztem, picit ódzkodtam, mert rossz nádtetejű, szegényesnek tűnő házikó volt. Pár hónap elteltével aztán, mint akit megcsíptek, döntöttem: mégiscsak kell nekem ez a ház. 1981-ben költöztek ki a korábbi tulajdonosok, akkor vittem le a baráti csapatot, s ott hangzottak el a fent idézett megjegyzések: - Nem normális ez a Vándor Pista, hogy egy ilyen romházat megvett. - Tény, hogy két pótkocsis teherautónyi szemetet kellett elvinni innen, az egykori istálló összedőlt, de a jászolt sikerült megmentenem.
- Elláttak a barátok jó tanácsokkal is?
- Van a társaságunkban egy-két mérnök, úgyhogy kaptam tanácsokat, de elég önfejű vagyok, így főleg a saját elképzeléseimet követtem. A nádtetővel kezdtük, hogy megszűnjön a beázás. Mivel a ház eléggé mély területen van, benn a levegő kissé - nehéz?, nevezzük nevén, dohos volt, ezért az első részben fölszedtük a padlót, szétvertük a betont, s tökéletesen leszigeteltük. Ezután hozzáfogtunk a beomlott istálló helyreállításához. Ügyeltünk a tökéletes szigetelésre, új födém készült, s a hagyományokat tiszteletben tartva, oda is szép fagerendák kerültek. Ebben az új részben van egy szép hálószoba és egy korszerű fürdőszoba vécével. Az egykori szénaátadóból csináltunk egy kis bárszekrényt, ez az első, amit megmutatok az új vendégeknek. A pajta maradt eredetiben, hiszen nagy szükség van egy olyan helyre, ahol a szerszámok, a fűnyíró és mindenféle kisgép tárolható. Kicseréltük a nyílászárókat is, de ügyeltünk arra, hogy megőrizzük az eredeti stílust. A falubeli asztalos szakértelmének köszönhetően a gyanútlan szemlélő észre sem veszi, hogy itt új ajtók, ablakok vannak. Aztán be kellett keríteni a hatalmas kertet, ha nem akartuk, hogy a kutyánkért az ötödik szomszédba kelljen szaladgálni, vagy netán egy csirkével a szájában érkezzen haza. Ekkor következett a kert megtervezése. A múltkoriban azt mondtam a feleségemnek: ha megérjük, hogy minden fa termőre fordul, nyitunk egy gyümölcskereskedést, mert jelenleg hatvan gyümölcsfa van a kertben. Megszámoltam, mert nem akartam magamnak se elhinni.
- Na és a zöldségeskert?
- A barátaim arra is azt szokták mondani: - Ti nem vagytok normálisak! - Lehet, hogy igazuk van. De ilyenkor azt válaszolom: én megengedhetem magamnak, hogy ezer forintos paradicsomot egyek. Mert az valami eszményi érzés, amikor az ember csak hátramegy a kertjébe, és a reggelijéhez leszedi a paradicsomot meg a paprikát, vagy az ebédhez a saját veteményéből viszi a tököt meg a kaprot. Amíg bírjuk, csináljuk, ha majd nem bírjuk, akkor abbahagyjuk.
A ház végében volt a disznóól, abból fáskamra lett, a tyúkólak helyén pedig nyitott, nádfedeles söröző kerthelység áll. Aki ma ott ücsörög velünk, el se tudja képzelni, hogy itt egykor állatokat tartottak. A kertben lévő kutat lefedtük, amióta van vezetékes víz, s csak díszként szolgál. Időközben a gáz is megérkezett, így bevezettük a központi fűtést. Ilyenformán a ház már nem csupán nyaralóként használható, zordabb időkben is lejárunk ide.
- Gyönyörűek a kályháitok.
- Amíg nem volt vezetékes gáz, meg kellett oldani valahogy a fűtést. A nagyszobában építettünk régi csempéből egy szép szemes kályhát. Nagyszerűen működött. Aztán vagy hat éve, annak ellenére, hogy már volt gáz, és tudtam, hogy lesz központi fűtésünk is, építtettem egy úgy nevezett csikókályhát a konyhába. Egyrészt öröm ránézni, másrészt imádok főzni. Én úgy élvezem azon a csikókályhán a főzést, mert ott tologatom a platnin a lábosokat, aminek több hő kell, azt középre, a másikat a szélére teszem. Õsztől tavaszig, amint leérünk, begyújtok, s amíg lenn vagyunk, az ég. Egy csoda!
- Essék szó a berendezési tárgyakról is.
- A nagyszobában van egy faragott, festett garnitúra. Még sehol sem volt a ház, amikor egy barátom megmutatta örökölt szobaberendezését, s én beleszerettem. Évekig az Állatkórház padlásán őriztem, míg végre megtalálta itt a helyét. A két gyönyörű, menyasszony-vőlegény székre a bizományiban bukkantam rá. Egyetemi éveim idején kerültek hozzám különböző cseréptárgyak és régi konyhai szerszámok. A kávédarálókat igazából nem is gyűjtöttem, de amikor szembejött velem egy, nem mondtam nemet. Most már van vagy tizenöt. Aranyos munkatársamtól, Rózsikától kaptam a Szűz Máriát a kisdeddel ábrázoló litográfiát, ami a nagyszoba falát díszíti.
A faluban élő szobrászművésznő, Szántó Margit kutyáját kezeltem, tőle kaptam nagyon kedves ajándékokat: antik lámpát, gyönyörű márványfej szobrot.
Az én foglalkozásomnak faluhelyen nagy a respektje. Amikor idekerültem, elhatároztam, hogy segítek mindenkinek, de figyelek rá, hogy a helybeli kolléga köreit semmiképp ne zavarjam. Mindig kellő alázattal viseltettem az emberek iránt, nehogy úgy érezzék, megjátszom a pesti főállatorvost. Jöhet hozzám bárki bármilyen kéréssel az állatával kapcsolatban, állok rendelkezésére, de semmilyen ténykedésért nem fogadok el pénzt. Ha egy demizson saját termésű borral vagy egy kosár szőlővel megajándékoznak, azt nem utasítom vissza. Talán ennek is tudható be, hogy bizonyos népszerűségnek örvendek, az idők során néhány emberrel kifejezetten jó barátságot kötöttem. Erre büszke is vagyok. Ma már kölcsönösen segítjük egymást, én állatorvosként gyógyítom az állataikat, ha szükséges, ám ők is segítenek, ha távollétemben a házzal, kerttel akad valami tennivaló.
- És minden évben szépül a házatok tája.
- Nagy súlyt helyezek rá, hogy a porta, a ház előtti rész is rendben legyen. Vagy tíz éve ültettem öt bokrot az ablakaink alá, mára hatalmasakká nőttek, és különböző színű, gyönyörű virágokkal vannak teli. S láss csodát. A faluban négy vagy öt helyen felfedeztem: ugyanolyan bokrokat ültettek a házuk elé. Ez melengeti a szívemet.
- Tele van a kert csodaszép virágokkal, a muskátlik bámulatosak.
- Gabi, a feleségem rengeteget dolgozik a virágokkal, de ha nem tudunk lejönni, akad kedves szomszéd, aki kérésünkre megöntözi őket.
- Tervezel még valamit?
- Persze. Mindig. Van ugyan itt a kertben tűzrakóhely, ahol lehet húsokat sütögetni, bográcspartikat rendezni, de azon spekulálok, jó lenne építeni egy kisebb fajta kemencét. Amiben, mondjuk, egy fél malacot is meg lehet sütni.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.