Életöröm a nagyváros felett

Életöröm a nagyváros felett

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Játékosság, lendület, spontaneitás: ez lehetne a mottója a Casamanara belsőépítész iroda legújabb munkájának. Középkorú megrendelőik egy színpompás, fiatalos, élhető és szerethető loft lakásra vágytak, és meg is kapták. Ráadásként egy rég áhított retro radiátorhoz is hozzájutottak.

eletorom 347


A Casamanara olasz tervezői testvérpáros az első pillanatától kezdve nagyon szerette ezt a megbízást. Kaptak egy 105 négyzetméteres, új építésű loft lakást, egybenyíló terekkel, és két fürdőszobának kialakított helyiséggel. A megrendelő házaspár mindent rájuk bízott, ismerték munkáikat, fiatalos ötleteiket, színes és harmonikus megoldásaikat, amelyekkel letették névjegyüket New Yorkban. A lakásból kétfelé is nyílik panoráma: a hálószoba déli ablakaiból egy ősfákkal és fehér leanderekkel határolt parkra, míg a nappali és az étkező ablakai egyenesen a nyüzsgő nagyvárosra néznek. A térrendezés nem klisék szerint történt, hanem felettébb hangulatos. A tér világos, finom és könnyű, szalagparketta és hófehér falak ölelik körül az aprólékosan összeválogatott minőségi bútorokat. A fókuszba helyezett színes kézi szövésű szőnyeghez egy acéllábakon álló modern dohányzóasztalkát választottak, amelynek üvegfelületén a környező nagyvárosi panoráma tükörképe játszik – az itt megforduló vendégek legnagyobb meglepetésére. A fiatalos és élettel teli hangulat a textilek segítségével könnyen megteremthető, a bársony, a viszkóz, a pamut színes-játékos elemként egyaránt megjelenik.

A tulajdonosok szinte csak esténként használják otthonukat, de olyankor nem vitatkoznak az ülőhelyeken: a háziasszony kedvenc pihenőhelye a fehér, kényelmes, finom tapintású kanapé, a ház ura pedig a kék, csapott karfájú, fa lábakon álló ötletesen kialakított szófát veszi birtokba. A lakásban padlófűtés van, csupán a hangulat kedvéért választották a tervezők a nappaliba ezt a régi radiátort, amelyet egy építkezés bontásán találtak, s azonnal a helyszínre szállíttatták, ugyanis egyre divatosabbak a világvárosban. A nappali nyugati szárnyából nyílik az étkező, amelynek letisztult vonalú, ugyancsak retro hangulatú asztalát finoman ívelt diófából készült székek ölelik körül. A Casamanara belsőépítészei azt vallják, hogy a kevesebb mindig több, s ez az étkező kialakításán jól látható, hiszen sehol egy felesleges részlet, egy sallang, egy túlgondolt megoldás. A leleményes tervező mindig kihasználja a lakás plusz adottságait.

A loft nagy belmagassága lehetőséget ad különleges, nagyméretű csillárok és magas állólámpák használatára, s ezzel a tervezők kitűnően éltek: az étkezőasztal fölé helyezett hármas osztatú csillár a házigazda kedvenc darabja, egyszerre játékos, elegáns és bravúros. Az étkezővel és a nappalival egy légterű konyha színvilága harmonizál a nappali modern színeivel. A konyhabútort maguk a designerek tervezték, a mélyített tárolókban bőven jut hely mindennek, hiszen a család minden nap főz, igazi ínyencek. Szinte a nappali tükörképeként jelenik meg a hálószoba. Csupán egy tolóajtó választja el egymástól a helyiségeket, az ajtót napközben elhúzva növelhető a térélmény. A nappalira jellemző sok szín a hálóban is megjelenik, a hangulat kuckós és meghitt a nyitott terek és a nagyvárosi miliő ellenére is. Valamennyi helyiség azt sugallja, hogy érdemes megfogadnunk a tervezőcsapat receptjét: bátornak és nagyvonalúnak kell lennünk, ha otthonunk kialakításáról van szó, hiszen a megoldások hosszú távra szólnak.

Időutazás élményét kelti az ókori jellegű gipsz oszlop a konyhabútor mögött. Leleményes tervezői megoldás, hiszen nem csupán díszítőelem, hanem jelzi a funkcióváltást a konyha, a nappali és hálószoba között. A konyha mögötti falszakaszt márványlappal burkolták, a régies stílushatás így fokozott.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.