A francia rezidencián

A francia rezidencián

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A tavasz első, melengető napjaiban már zöldül a kert, a fák, a virágok készen állnak a kikeletre. Ha az ember nem tudná, hogy ez egy nagyköveti rezidencia, akkor is felfigyelne az épületre, mert az utca elegáns épületei közül is a legszebb. Most senki nincs a kertben. Nyáron, a Francia Nemzeti Ünnep napján az utcán is hosszú a meghívottak sora, akik szeretnének bejutni, együtt ünnepelni, francia vörösbort és sajtot kóstolni. A Francia Köztársaság nagykövetének, Roland Galharague excellenciás úr vendégei voltunk.

 

09

 

Elegáns, kétemeletes épület, a kapunál a szélben csapkodó zászlók: az egyik francia, a másik az Európai Unió zászlaja. Amint a kovácsoltvas ajtó felé tartok, várom, hogy hivatalos személy lépjen elém, és átnézze a táskámat. Ehelyett két kertész nyit kaput, akik a parkolóban szorgoskodnak. A neobarokk stílusú épület csak kőhajításnyira fekszik Buda egyik legforgalmasabb terétől, és jókora kert veszi körül, amely önmagában is elég lenne parknak.
Miután a nagykövet reggelire hívott, megpróbálok felidézni magamban néhány francia szót, egy-két ismert francia étel nevét. Csak a francia bagettig jutok, mire a pazar étkezőszoba ajtaja kinyílik előttem, és a nagykövet a gazdagon megterített asztalhoz vezet. Szerencsére nem kell az ízletes ételek nevein gondolkodnom, mert Roland Galharague az anyanyelvén kívül még négy nyelven, köztük magyarul is kitűnően beszél. Nem nehéz az asztalról a rezidencia épületére terelni a beszélgetést, mert a gyönyörű villa körüli változások mostanság nagyon is aktuálisak a nagykövetség életében.
„Most fejeztük be a rezidencia teljes felújítását. A kilencvenéves villaépületet a magyar építész, építész-történész, egyetemi előadó Hültl Dezső tervezte, neobarokk stílusban. Az építészt 1913-ban a budapesti Műszaki Egyetem professzorának nevezték ki, ahol a reneszánsz és a barokk építészet történetét tanította, de a neobarokk stílusú lakóépületeit ügyesen és ízlésesen adaptálta a modern elvárásoknak megfelelően. A villa 1950-ben került Franciaország tulajdonába, és 1957 után egészen az elmúlt évig váratott magára a komplex felújítás.Az elmúlt évben kívül-belül teljesen felújítottuk, és részben át is építettük a villát, a múlt héten fejeztük be. A fő cél az volt, hogy az épület belsejét is világosabbá, tágasabbá tegyük. Franciaországban létezik egy alapítvány, amely kortárs művészeti tárgyakat vásárol fel, és azokat párizsi raktárukban tárolják. A nagykövetségek vezetői elmehetnek ide, és kiválaszthatják azokat a műtárgyakat, amelyekkel a nagykövetségeket, rezidenciákat berendezhetik. Egy követ ezek közül bármelyiket vagy az összeset bármikor lecserélheti.”

Érdekes, hogy milyen tanulmányok készítik fel az embert nagyköveti feladatokra. Mesélne erről és az első kiküldetéséről?
Nyelvekből, történelemből és társadalomtudományból összepárosított, bonyolult szakra jártam. Az volt a szerencse, hogy a kurzus végéig nem kellett eldönteni, hogy melyik irányba akar menni az ember. Az egyetem után egy bankban, majd az egyetemen dolgoztam, mielőtt beléptem volna a külügyminisztériumba.
Az első külföldi kiküldetésem Clinton elnök második elnöki ciklusa alatt volt, amikor három évig Washingtonban dolgoztam. Mielőtt második kiküldetésemre, Londonba utaztam volna, Párizsban, a külügyminisztériumban munkálkodtam. Londonban az iraki háború éveiben teljesítettem szolgálatot, majd Dél-Afrikába kerültem. 2012-ben pedig ismét Párizs következett, ahonnan gyakran jártam Grúziába.

Családja Önnel van a kiküldetései alatt?
Jelenleg nincsenek velem. Feleségemnek és két nagyobb gyermekünknek Párizsban van állásuk, és ott tanul még a kisebbik fiam is. De amikor csak lehet, meglátogatnak. A legkisebb, huszonegy éves fiam szerint a magyar lányok csinosak, a sör olcsó, nagyon szeret Magyarországon lenni.

Milyenek a magyar–francia gazdasági kapcsolatok?
A 10 milliárd eurós francia (részvény)beruházás jelentősnek mondható. Mintegy 350 francia vállalat működik Magyarországon, amelynek az egyenlege hat milliárd euró, valamennyire a magyar félnek kedvezőbb egyenleggel. Amikor 2012-ben Magyarországra érkeztem, még egy másik országot találtam, más világ volt itt. Az ország a reflektorok össztüzében állt: az Európai Unióval élő ügyek, tárgyalások, viták folytak. Ez ma már másképpen fest, a helyzet normalizálódott.

Miután a nagykövet nagyon elfoglalt, felkortyoljuk kávénkat, és elbúcsúzom. Időközben a kertészek szépen összerendezték a parkolót, a kovácsoltvas kapu becsukódik mögöttem. Egy békés, csodás rezidencia emlékét viszem magammal.

 

 

A Hültl Dezső építész-professzor tervezte barokk villa a háborús évek alatt kórházként működött. Nem sokkal azután, hogy a háború véget ért, ezt, valamint a Hősök tere közelében lévő, a Francia Nagykövetségnek otthont adó épületet a magyar kormány a háborúban okozott károk kompenzációjaként adományozta Franciaországnak.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz!


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}