Vidéken az élet…

Vidéken az élet…

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A város számára túl szűk, túl hangos, túlságosan kitárulkozó, nem érzi jól magát benne. Vidéki lelke a természet közelségére vágyik, otthonra csak ott találhatott. Az M1 műsorvezetője, a bájos Borbás Marcsi olyan világot épített fel maga köré, ahol megértheti a csönd üzenetét.

 

01

 

A Gasztroangyal és a Négy szellem műsorvezetője, Borbás Marcsi közel húsz éve televíziózik. Az odavezető út pedig viszonylag sima volt.

– Kamaszkoromban fogorvos szerettem volna lenne, de ne kérdezd, miért, mert magam sem tudom – meséli. – Aztán mégis biológia-földrajz szakra jelentkeztem a pécsi egyetemre, de úgy alakult a sorsom, hogy a diploma után egyetlen napot sem tanítottam. Újságíró lettem, és mivel sikerélményeim voltak, élveztem a feladatot az első pillanattól kezdve. Nagyon hamar felkerültem Budapestre, ahol a Magyar Televízióban kezdhettem meg elsajátítani a szakma fortélyait. Olyan tanáraim voltak, mint Kertész Zsuzsa, Bay Éva, Berkes Zsuzsa és még sokan, az egykori „nagyok” közül. Kertész Zsuzsa a mentorom lett, nagy bölcsességgel úgy formált engem, hogy a lényem értékeire alapozva alakította a személyiségemet, lenyesegetve a sallangokat, erősítve a jókat. Számos felejthetetlen tanácsot kaptam tőle, kezdve az olyan apró trükköktől, mint például, ha adás előtt ideges vagyok, akkor az egyik lábamat emeljem fel, és lazán forgassam meg a bokámat. Bevált! De megtanított arra is, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a műsorvezető bemegy, vagy megérkezik a színpadra. Egy idő után az ember pontosan tudja a különbséget.

A Gasztroangyal című műsor Marcsi régi, nagy vágya volt. – Sokáig tervezgettem csupán, milyen jó lenne egy ilyen műsor, azután, amikor lehetőség adódott, gyorsan összeállt a koncepció. Soha nem akartam újabb főzőshow-t csinálni, mert bár tudok és nagyon szeretek is főzni, ennél többet szerettem volna megmutatni. A Gasztroangyal életszemléletet tükröző műsor arról, hogyan viszonyuljunk jobban az élethez. Megmutatjuk, mi a különbség az evés és a táplálás között; utóbbi nem csak a testet, hanem a szellemet is erősíti. Sajnos az emberek többsége leginkább eszik… A műsor segítséget ad ahhoz, hogy jól megválasztott alapanyagokból hogyan lehet a táplálásra alkalmas ételeket készíteni, úgy, hogy az kulináris élvezetet is nyújtson. Az ételekhez pedig hozzátartoznak a kísérők is, mint például a jó borok. Szeretem a bort is, de a borászokat jobban! Tizenöt éve vagyok a Budavári Borfesztivál háziasszonya, ennyi idő alatt bőven szereztem tapasztalatot arról, milyen remek borok léteznek nálunk, és milyen különleges, kreatív emberek a borászok.

Januárban kezdődött a Négy szellem című műsor, amelyben Marcsi tökéletesen ki tud teljesedni. – Ilyen lehetőségről álmodik az ember, ha ezt a hivatást űzi, és nekem megadatott. Együtt dolgozom a párommal, Krisztics Dezső dramaturggal, aki a témákat találja ki. A műsor ugyanis egyetlen téma köré épül fel, amelyet négy, értéket képviselő emberrel próbálunk meg a lehető legaprólékosabban kibontani, körbejárni.

Borbás Marcsinak több otthona is volt már, rövid ideig városban is lakott. – Madarason nőttem fel, a szüleim ma is ott élnek – mondja. – Számomra a városban való élet csak átmeneti, mindig idegen marad. Nekem ennél nagyobb élettérre van szükségem. Szeretem az embereket, de nem tudom elviselni a túlságos közelséget, a bérházak falain átszűrődő intim történéseket, amelyek másokhoz kapcsolódnak.

A jelenlegi házunk – bár már jó ideje itt élünk – még közel sem kész, mondhatnám, alakulóban van. Az alapkoncepció ezúttal az volt, hogy legyen letisztult, világos, jól alakítható és kevésbé megunható. Ezért nincsenek trendi megoldások, és nem vásárolok meg „instant” tárgyakat. A tapasztalatom az, hogy az átmeneti megoldások véglegessé, és így zavaróvá válnak.

"Több vidéki településen is éltem, az otthonteremtési vágyaim pedig az évek során kicsit átalakultak. Szeretek egyszerűen élni. És szeretem a szépséget."

Legyen tágas és nyugalmas…

… ez volt a vezérelv a nappali berendezése során. A színek harmonikus kontrasztjára építettünk: a barna parkettához remekül illenek a gyűrt anyagú sötétítő függönyök, amelyek funkcionálisan is működnek – bár légiesnek tűnnek, mégsem engedik át a fényt, sőt, temperálnak is. A homokszínű falak ölelte fehér ülőgarnitúrát majdan szeretném kicserélni, hasonló stílusúra, csak épp nagyobbra. De a buklé szőnyeg marad! A mélybarna vitrint egy bútorkiállításon láttam meg, és szerelem volt köztünk az első látásra. Az ünnepi étkészletet rejti. Az állólámpát ugyanazon a kiállításon fedeztem fel, és egyszerűen imádom! Ezüst lábú, üveg tetejű lerakóasztalra állítottuk, amely engedi érvényesülni az egyébként látványos méretű darabot. Nincs sok tárgy, zsúfoltság körülöttünk, ami pihenteti az érzékeket, pihentet bennünket.

"Kecses szekrényen őrzök néhány aprócska dolgot. Nem vagyok tárgyfüggő, szerintem a szellemi élmények erősebbek minden megfogható valóságnál, de azért van néhány kedvencem. Apróságok, a sógornőmtől kapott, kavicsra rajzolt karácsonyi üdvözlet, mindenféle kövek, amelyeket a világból hoztam, az ékszerdoboz, amelyben persze titkok rejlenek és nem arany, na és a lámpa, a törékeny testtel és az erőteljes ernyővel csodálatos."

tökéletes és inspiráló

A dolgozószoba, bár része a háznak, mégis egy külön „sziget”. Csendes és fényes, nagy ablakokon árad a világosság. Mindkettőnk munkájához szükségesek a könyvek, a CD-k, videófilmek, ezek elhelyezése komoly feladat volt. Olyan tárolórendszert képzeltünk el, amely méretei ellenére sem nyomasztó. Megbíztunk egy asztalost, aki a terveink szerint készítette el a szoba egészén végigfutó rendszert. Nem akartuk túlzsúfolni a teret, ezért egy szintén fehér, üveglapos íróasztalt választottunk, a párom pedig meglepett egy elegáns számítógéppel, amely tökéletes ebben az enteriőrben. A letisztult formákat kellemesen oldják a szecessziós világítótestek. Közel áll hozzám ez a stílus, hiszen benne van egy idegen kultúra múltja, és rendkívül behízelgő – olyan számomra, mint tájban a Tokaj-Hegyalja – hozzám idomul. A szoba másik sarkába fehér fonott bútorok kerültek. A padlót fedő kilim szőnyeg – égő bordó, bézs és sejtelmes zöld színeivel – az egyetlen olyan kiegészítő, amely berobban, és szenvedélyessé teszi a teret.

"A fehér szín olyan erős impulzus, ami nem enged elkalandozni"

az otthon lelke

A nappalihoz kapcsolódó térben megunhatatlan a fehér kerámiaburkolat. Az étkezőkonyha is fényben úszik, s a ragyogásban visszatükröződnek a tárgyak. A házban eredetileg ott volt a helye egy – már lebontott – cserépkályhának, és úgy gondoltuk, építtetünk egy újat, amelyhez Légli Attila keramikus régi Zsolnay mintákat használt. A konyhabútor a lehető legegyszerűbb, kényelmes munkapulttal. Az egyetlen „luxus” a három, lebegő, üveglapos polc, amelyeket alulról meg lehet világítani, így az üvegtárgyak a nap minden szakában kristályosan ragyognak. A világos térben kellett valami hangsúlyos is: az ebédlőasztal sötétbarna vaskossága tiszteli az étel szeretetét, a magas háttámlájú, fehér műbőr székek pedig állandóságot sugallnak.

"A kályha nem csupán melegít, sütök is benne"

rendhagyó veteményes

Saját ötlet, emeletes kert, ahol nem csak zöldségek teremnek, de virágok is virítanak. Minden reggel itt kezdem a napot, gyomlálok, locsolok, és belélegzem a fűszernövények illatát. Fontos volt, hogy kis területen sokfélét termeszthessek, ezért lépcsőzetes a kert. Kiderült, hogy rendkívül látványos is.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}