Megújuló energia

Nyaraláskor, utazáskor hazánkfiai meglepetten tapasztalják, hogy a görög, vagy horvát tengerpart háztetőin, kerítésein sötét, üvegnek látszó táblák sorakoznak, és útjuk a melegvíztárolónál ér véget. Másutt fekete fóliával takart többméteres felületek nyelik el a napfényt, és vezetnek a légkondícionálóhoz.

Napkollektorok szolgáltatják a melegvizet, a napelemek pedig áromat fejlesztenek, amellyel a hűtőberendezés működik. Vajon miért felejtik el, hogy itthon is elegendő a napsütés ezeknek a beredezéseknek a megvalósításához – Egy szenvedélyes szakember, dr. Léderer András gondolatait adjuk közre az energiahasználat problémáiról, lehetőségeiről.

A megújuló energia a legolcsóbb, a legbiztonságosabb, hosszú távon az egyetlen, szóval a jövő?Ha egy képzeletbeli űrhajóra ülünk és letekintünk a Földre, mit látunk – Azt, hogy a Föld felületén sok autó, repülő, hajó és ipari üzem fogyasztja a Föld gyomrában lévő már nagyon kevés olaj- és gázkészletünket.
Üljünk csak vissza arra a képzeletbeli űrhajóra, ahonnan azt is látjuk, hogy a Föld kívülről sehonnan máshonnan nem kap külső energiát, csak a Napból.
Ez a 6000 oC-os izzó héliumgömb a nap 24 órájában ontja az energiáját a Föld felé.
Tehát ha még több ezer évre akarunk berendezkedni, végre észre kellene venni, hogy annyi energiát fogyaszthatunk, amennyit nap mint nap kapunk ettől a csodálatos égitesttől.
Mondanom sem kell, fittyet hányunk minderre. Mit nekünk napenergia – Teljes gőzzel használjuk a nagyon is véges energiakészleteinket. Unokáink nem számítanak, csak mi magunk! Ne felejtsük el, hogy a Földet unokáinktól kaptuk kölcsön. Nem mindegy, hogyan adjuk vissza.
Ha a napsugarak egyszerre sütnek a vízre és a szárazföldre, akkor azok különböző mértékben melegszenek fel. A Földnek kisebb a fajhője, mint a vízé. Gondoljunk csak arra, hogy a tengerparton délelőtt kisüt a nap, a homok, amiben tapicskolunk, nagyon hamar olyan forró lesz, hogy szinte ugrálunk rajta (a víz kellemesen langyos vagy netán hideg marad, s később melegszik fel), ekkor a levegő elkezd a part fölött fölfelé áramlani, a parton így – vákuum – keletkezik, ezért azután a víz fölötti levegő azonnal elkezd áramlani a szárazföld felé. Máris elkészült a szél. Délután hasonló fizikai folyamatok zajlanak le, csak ellentétes irányban.
Rajtunk kívül mindenki észrevette, hogy a szél, mint energia, a fent említett okok miatt még pár ezer év múlva is működik, tehát be kell rá rendezkednünk, mégpedig minél hamarabb.
Nem mindig akkor van azonban szél, amikor nekünk áramra van szükségünk. Ezért azt találták ki, hogy a szélkerekek által termelt árammal vizet szivattyúznak fel egy tározóba. Attól függően, hogy mikor, és mennyi áramra van szükség, a vizet egy csövön, vagy vízesés formájában leengedik, és egy áramfejlesztő berendezéssel újból elektromos energiát hoznak létre.
Mi is az a hőszivattyú – Egy olyan berendezés, amely egy kompresszorral az egyik oldalán nagyon hideget, a másik oldalán nagyon meleget állít elő. A berendezés önmaga egyensúlyban van. A hideg oldalon – 70 oC-t, a meleg oldalon +70 oC-ot állít elő. Így a hideg oldalán még a -20 oC-os levegőből vagy folyadékból is képes energiát elvonni, míg a meleg oldalon fűt, és egyúttal meleg vizet állít elő.
A kérdés most már csak az, honnan lopjam el az energiát. Levegőből, földből, talajvízből, támfalból stb. A berendezés árammal működik, de képletesen egy Ft árammal 4,7 Ft-ot lop el a környezettől, s így 5,7 Ft-ot tudok hasznosítani, miközben csak egy Ft-ot kell fizetni.
Európa vezető hőszivattyú-kutató bázisa az Alpha-Innotec GmbH, székhelye Svájcban van, gyárai Németországban és Svédországban találhatók. Több mint 600-féle hőszivattyú készül a gyárkomplexumban. Egyaránt ki tudják elégíteni a családi házak, és a több tízezer négyzetméteres ipari épületek fűtési igényeit, korszerű energiatakarékos hőszivattyús rendszerekkel.

Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop