A habarcs gyári előállítása

A habarcs gyári előállítása

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A habarcskészítés hagyományos módja igen munkaigényes, költséges eljárás. Ezt felismerve már a két világháború közötti években a legtöbb problémát okozó homlokzati vakolat készítéséhez megfelelő időtálló, ún. nemes vakolatot hoztak forgalomba (például Sempernova). A nemes vakolatot megfelelő minőségű alkotóanyagokból, üzemben állították elő, és ötven kilogrammos zsákokba csomagolva szállították a felhasználás helyére. A száraz keverékhez a felhasználáskor csak az előírt mennyiségű vizet kellett hozzákeverni. Az egykori nemes vakolat tehát a jelenleg kapható szárazhabarcsok ősének tekinthető.

 

 

A habarcskészítés hagyományos módja igen munkaigényes és költséges eljárás, hiszen számos teendővel jár. Elsőként is

 

- az alkotóanyagok (homok, mész, cement és gipsz) beszerzése,
- a beszerzett alkotóanyagoknak megfelelő tárolóhely biztosítása,
- a homok szennyezettségének ellenőrzése,
- a megengedettnél nagyobb mértékben anyaggal, iszappal szennyezett homok mosása,
- a keverőláda és a keverőszerszám beszerzése,
- a túlméretes adalékanyag-szemcsék kirostálása a homokból.
Ha a meszet darabos égetett mész formájában szerezzük be, a teendők a következő műveletekkel bővülnek:
- a meszesgödör kiásása, szükség esetén hézagos pallóbélés készítése,
- a meszesgödör elkerítése korláttal,
- az oltóláda és a keverőszerszám beszerzése,
- a mész leoltása és vermelése,
- a mészpép szükséges pihentetési idejének kivárása.
A helyi, vagy a közeli bányából beszerzett homok csak kis szilárdságú habarcshoz használható, nagyobb szilárdsági igény és az időjárás hatásainak kitett helyeken (a homlokzaton) a habarcs készítéséhez folyami homokot is be kell szerezni.
Problémát jelenthet továbbá, ha a bányahomok a megengedettnél több agyagot, iszapot tartalmaz, az anyag, iszap mosással való eltávolítása ugyanis igen körülményes munka. Helytelen munkavégzés esetén a homok használhatatlanná válhat. A mosás elmulasztása pedig kis szilárdságú, repedezésre hajlamos, porlékony felületű habarcsot eredményez.
Újabb homokszállítmányra van szükség, ha a homok szerves szennyeződést (pl. humuszt) tartalmaz, ilyen homokot ugyanis nem szabad felhasználni.
Az elmondottak bizonyítják, hogy a habarcskészítés hagyományos módja igen munkaigényes, költséges eljárás. Ez a felismerés vezetett a habarcs gyári előállításához.

Transzporthabarcs

A habarcsot gyárban optimális minőségű alkotóanyagokból, rendszeres ellenőrzés mellett állítják elő. A gyári előállításnak két módszere ismeretes: a nedves és a száraz eljárás. A nedves eljárás során a gyárban készült habarcsot mixerkocsival szállítják az építés helyére, a neve: transzporthabarcs. Az építéshelyen a habarcs a gyár tulajdonát képező, a megrendelő által kikölcsönzött tartályokba kerül. A habarcstartály a leszállított habarcs mennyiségének mérésére, a habarcs munkahelyi tárolására és szállítására, valamint a felhasználás helyén habarcsládaként egyaránt alkalmas (az utóbbi két esetben a munkahelynek daruval kell rendelkeznie). A transzporthabarcs 36 óráig bedolgozható, mert kötéskésleltető adalékszert tartalmaz, ugyanakkor a már bedolgozott habarcs kötése és szilárdulása alig marad el a szokásostól.

Szárazhabarcs

Gazdaságossága ellenére a transzporthabarcs hazánkban elsősorban szervezési hiányosságok miatt még nem terjedt el. A száraz eljárás során előállított habarcs, az ún. szárazhabarcs por alakú építőanyag, amely kötőanyag (cement, mészhidrát, gipsz, műanyag), adalékanyag (mosott, osztályozott homok, kőzúzalék, duzzasztott perlit, polisztirol gyöngy stb.), adalékszerek, pigmentek és speciális adalékok keverékéből áll. 10?50 kg-os (a hőszigetelő habarcsok esetében 50 l-es), többrétegű papírzsákban, raklapon, zsugorfóliázva kerül forgalomba (nagy munkahelyek számára silós és konténeres kiszerelésben is forgalmazzák). A zsákolt habarcs megengedett tárolási ideje a cementhez hasonló körülmények között legfeljebb hat hónap, esetleg egy év. A szárazhabarcs felhasználásakor csak a gyártó által előírt mennyiségű keverővizet szabad adagolni, és bedolgozáskor a gyártó előírásait be kell tartani.
Az optimális összetétel miatt a szárazhabarcs vízigénye kisebb, mint a helyszínen készült habarcsoké, ezért az ilyen habarcsnak kisebb a vízfelvétele, emiatt jobb a fagyállósága, időállósága. Az adalékszerek és a speciális adalékok ugyancsak kedvezően befolyásolják a habarcskeverék, a friss és a szilárd habarcs számos tulajdonságát (vízmegtartó képesség, összetartóképesség, tapadás stb.).

Termékválasztás

Napjainkban a habarcsmunka valamennyi területéhez találunk szárazhabarcsot. Ezek különböző fajtáit és felhasználási területüket táblázatban foglaltuk össze. A csak vízzel megkeverendő szárazhabarcsokon kívül a gyártók forgalmaznak még kétkomponensű habarcsokat, amelyek esetében a poranyagot (A komponens) műanyag alapú folyadékkal (B komponens) kell összekeverni, továbbá pasztaszerű, vagy folyékony, zömmel műanyag bázisú habarcsokat is. Ezeknek a habarcsoknak a felhasználási területe az alapozás (kötőhídként a tapadás fokozására, az aljzatok, a gipsz nedvszívó képességének korlátozására), a vakolaterősítés (nem kellő szilárdságú, meglévő vakolatok erősítésére), a hidrofobizálás (homlokzatok víztaszítóvá tételére), és a szigetelés (talajnedvesség, talajvíz ellen).

Gazdaságosság

A gyárban előállított habarcs látszatra többe kerül, mint az építéshelyen készített. Ha azonban figyelembe vesszük a gyári habarcs használatával járó előnyöket: kisebb helyigény, anyagveszteség nélküli felhasználás, idő, munkabér-megtakarítás, jobb és egyenletes minőség, ritkább felújítás, esztétikusabb megjelenés, akkor arra a megállapításra jutunk, hogy a gyári habarcs árban felveszi a versenyt az építéshelyen készítettel.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}