Hogyan válasszunk kivitelezőt -

Hogyan válasszunk kivitelezőt -

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Építkezésünk talán egyik legfontosabb mozzanata a kivitelező kiválasztása. Gyakran hirdetésekből vagy ismerőseinktől értesülünk jó és korrekt munkát végző vállalkozókról. Célszerű közülük legalább ötöt-hatot megkeresni, személyes kontaktusba kerülni velük, referencialistáját ellenőrizni, és összevetni az írásos árajánlatokat.

 

 

Az építésiengedély-köteles építési tevékenység megkezdését be kell jelenteni a helyi önkormányzatnál. Ebben meg kell adnunk az építési engedély számát, az építési tevékenység megkezdésének pontos idejét, az építtető adatait, az építési munkáért felelős műszaki vezető nevét, végzettségét, szakmai gyakorlatának idejét, regisztrációs számát, hasonlóan a kivitelező nevét és szakmai képesítését. Ha a kivitelező maga jogosult kiviteli tevékenység folytatására, (rendelkezik a munka méretéhez megfelelő regisztrációs számmal), az építkezésnél nem szoktak külön műszaki vezetőt alkalmazni. Ennek előnyeit-hátrányait korábban már elemeztük, most csak utalunk néhányra.

 


n Sokoldalú vizsgálódás
A lehetséges kivitelezők közül legalább ötöt-hatot keressünk meg, kerüljünk velük személyes kontaktusba, beszélgessünk velük a leendő épületről, anyagokról, szerkezetekről, ütemezésről, elképzeléseinkről. Válaszaik alapján némi benyomásunk lehet szakmai felkészültségéről, hozzáállásáról. Kérdezősködjünk nyugodtan szakmai képesítéséről, eddigi munkáiról, alkalmazottairól, gépparkjáról, gépesítettségéről, együttműködő kollégáiról stb. Bátran kérjünk referencialistát, és keressük fel ezeket a címeket, mondjanak véleményt a kivitelezőről: mennyire volt megbízható, pontos az építési ütemek betartásában, alkalmazottai hogyan viselkedtek az építkezés során, a pénzügyi elszámolásnál mennyire volt korrekt, mennyire tudta tartani a költségvetésben leírtakat, volt-e a munkavégzés során baleset stb. Anyagi helyzetünkről, pénzügyi ütemezéseinkről, esetleges kölcsön felvételéről azonban nem célszerű tájékoztatni lehetséges kivitelezőnket, ha azonban a rábízott munkát jó minőségben, határidőre elvégezte, pontosan kell fizetnünk.
A kiválasztást többek között az építési munka nagysága, bonyolultsága, időbeni lefutása, a szoros határidő stb. is befolyásolja. Egy 2-3 fővel rendelkező kivitelező nem biztos, hogy képes viszonylag gyorsan felépíteni lakóépületünket. Amikor a kölcsön folyósítása, illetve a visszafizetés időpontja, esetleg a használatbavétel határideje szab határt az épület átadására, csak összeszokott, nagyobb létszámú, jól felkészült kivitelező csapat lehet alkalmas a kivitelezésre.

n Árulkodó jelek
Személyes benyomásaink nem mindig helyesek, árulkodó jelek azonban mindig vannak.
Nem biztos, hogy az a legolcsóbb kivitelező fővállalkozó, aki nem rendelkezik saját emberekkel, mert hogy - annyi embert hoz, amennyi csak kell". Egy összeszokott 8-10 fős csapat igen sok munkát el tud végezni, ha azonban a dolgozók még soha nem látták egymást, akármi is előfordulhat. Hozhat például munkavállalási engedély nélküli, határon túli alkalmi munkásokat, akik bejelentés nélkül, talán megfelelő szakmai képesítés nélkül dolgoznak stb., nem is szólva egy munkaügyi ellenőrzés vagy baleset következményeiről.
Igen kedvező lehet viszont az, amikor a vállalkozó maga is munkát végez, ott van egész nap az építkezésen, szervezi és irányítja az építkezést, anyagot rendel, intézkedik stb.

n Felelős
műszaki vezető
Nagyon fontos a kivitelező gépparkjának, felszerelésének, telephelyének megismerése. A jó kivitelező - a szakmai felkészültségen kívül - rendelkezik a munkáját segítő gépekkel, műszerekkel, eszközökkel, berendezésekkel. Így például a kézi szerszámokon túlmenően jó, ha van legalább egy épületre elegendő komplett fal- és födémzsalurendszere, betonkeverő géppel, gyalu- és fűrészgépekkel, lézeres vízszintezővel stb. Ha ezeket bérelnie kell, nem kétséges, hogy a mi pénztárcánk bánja. Tisztázni kell, hogy a nálunk végzendő munka időtartamán belül vállalt-e további kivitelezést, egyéb feladatot. Ez gyakran akkor következik be, amikor a megrendelő nem tud pontos időben fizetni az elvégzett munkáért.
Igen fontos megállapítani a kivitelezés megkezdése előtt, hogy kivitelezőnk jogosult-e a felelős műszaki vezetői nyilatkozat kitöltésére. Végtelenül kellemetlen, amikor mindez csak az épület elkészülte után derül ki, hiszen a használatbavételi engedélykérelem benyújtásához - sok egyéb nyilatkozat mellett - erre is szükség van. Ha mást kell megbízni utóbb e feladattal, jelentős költségekkel járhat, mert aki ezt a nyilatkozatot adja, az büntetőjogi és anyagi felelőssége tudatában nyilatkozza, hogy az épület a jogerős tervek alapján készült, attól nem tértek el, és hogy az épület használható, biztonságos állapotban van. Gondoljuk csak el, mekkora kockázat egy ilyen nyilatkozat aláírása - az építési fázisok ismerete nélkül! Nem látta az épület teherhordó szerkezeteit, az alapozást, nem látta a kiváltók, áthidalók, födémek vasalását, és már nem is tudja megnézni, hiszen bebetonozták, eltakarták.

n Egységes
árajánlatkérés
Amikor árajánlatot kérünk, nagyon fontos, hogy azonos dolgokról beszéljünk. Amikor a kivitelezők készítik el a rendelkezésükre bocsátott tervdokumentáció alapján a költségvetéseket, ugyanarról az épületről képesek egymástól akár 50 százalékkal is eltérő árat mondani. Ez úgy küszöbölhető ki a legegyszerűbben, hogy azonos dokumentációt bocsátunk rendelkezésükre, egységes anyagkiírással.
Amikor hosszas mérlegelés alapján eldöntöttük, hogy melyik vállalkozóval dolgoztatunk, kivitelezési szerződést kell kötni. Ebben a szokásos tartalom mellett célszerű tisztázni például az elkészült munkák, a helyszínen lévő anyagok őrzésének biztosítását, a téliesítés kérdését (ki viseli az épület fűtésének költségeit stb.), a garanciális munkákat.
Amennyiben kellő körültekintéssel jártunk el, és minden az elképzeléseink szerint történik, épületünkben sok örömünk lesz, és mi is szívesen adhatjuk tovább kivitelezőnk címét.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.