Gyurmázni való matróna

Gyurmázni való matróna

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

MANÓ VAGYOK. PERSZE CSAK AZ ISMERÕSÖKNEK. EGYÉBKÉNT MANÓ NÉNI. NA NEM MINTHA TIZENHAT ÉV OLYAN NAGY IDÕ LENNE. MÉG MOST IS UGYANÚGY MEG LEHET GYURMÁZNI, MINT KÖLYÖKKOROMBAN. MELYIK MATRÓNA MONDHATJA EZT EL MAGÁRÓL - BERECZKI ZOLI VÁLASZTOTT ENGEM, ÉS SZÜLETÉSEM ÓTA VELE VAGYOK.

 

 

Emlékszem arra a kis alomra, ahol sok társammal együtt vártuk a gazdáinkat. Az eladott kiskutyák már biztonságban feküdtek mellettem, én voltam az utolsó, akit senki nem vett meg. Zoli egészen véletlenül épp engem nézett ki. Persze ott rögtön el is tűntem, és Zoli mamájának a ridiküljében találtak meg indulásra készen. Azóta elválaszthatatlanok vagyunk.

 

Azt hiszem, Zoli miattam nem volt túl jó tanuló. Ugyanis ahogy hazajött az iskolából, rögtön elvitt sétálni. Néha csak este, sötétedés után értünk haza. A Rottenbiller utcában laktunk, de szerencsére, amióta gazdám feleségül vette Szinetár Dórát, már a budakalászi kertünkben futkározhatok. Persze csak egy idős kutyához méltóan. Közel lakik Zoli apósa és anyósa. Először félve fogadtak, nekik ugyanis korábban két igen izgága kutyájuk volt, akik összetúrták a kertet, alig lehetett velük bírni. Megijedtek, hogy egy kutyás pasi érkezik a családba. Aztán találkoztam Hámori Ildikóval és Szinetár Miklóssal, és egy idő után már ők kérdezték Zolitól, hogy nem hozna- e magával engem is. Hát lehet nekem ellenállni - Megkezdődött a családi babusgatás. Azóta, ha Zolinak dolga van, valaki mindig vigyáz rám. Szinte vetekednek értem. Ritkán maradok egyedül, olyankor aztán jókat szundizok, néha még arra sem ébredek fel, hogy megjön a gazdám.
Amióta kertes házban lakunk, picit szigorúbbak hozzám. Például nem mindig léphetek be a szobába, és nem ugorhatok fel a díványra. Csak a letakart kerti bútoron pihenhetek. Nem baj, úgyis mindent kikövetelek magamnak. Ha nem engednek be, ások az ajtóban egy lukat magamnak, végül úgyis bejutok. Nem rágom az asztalt meg a papucsokat, kiválasztok egy kis helyet, és ott elvagyok.
Ifjú koromban majdnem Jászai-díjas lettem. Zoli Pécsett játszott a Fame című musicalben. Én voltam benne a kiskutya, akit egy tanár elkoboz az egyik diáktól, de én nem értem be ennyivel. Éreztem, hogy több van bennem. A darab egyik utolsó jelenetében volt egy igen megrendítő mondat. „A most következő dalt egy nagyon tehetséges diák írta, Carmen Diaz, ő már nem lehet közöttünk. Hallasz minket, Carmen?” Erre én elkezdtem eszeveszettül ugatni. Nagyon jól sikerült, a közönség harsányan hahotázott. Nem is értem, hogy ezek után miért nem hívtak többé szerepelni?
Zoli egyébként írt a koncertjére egy dalt, ami már előadása előtt nagyon sikeres lett. Ezért úgy döntött, hogy készít egy szólólemezt, az elmúlt öt év új dalaiból. Tavaszszal remélem én is ott leszek a lemezbemutatón.
Zoli azt mondja, szerinte tíz év múlva neki már nem lesz kutyája. Én voltam az első, és talán az utolsó az életében. Persze, ha a kisgyereke könnyel a szemében azt mondja majd, hogy: Apu, vegyél nekem egy kiskutyát… ki tud majd ennek ellenállni - Én ezt már most megbocsátom neki.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.