Garázsanomáliák

Ha garázsról, garázsépítésről esik szó, az ember először azt gondolná, hogy ebben a témában egyedül egy építészmérnök, vagy belsőépítész lehet szakavatott, így garázs- kérdésben kizárólag hozzá érdemes fordulni. Az élet azonban gyakran rácáfol az előfeltevésekre, így logikusabbnak látszott, hogy inkább egy az autókhoz értő, autókereskedéssel foglalkozó emberrel beszélgessünk a témáról. Hiszen ő a gyakorlati oldalát látja a problémának, vagyis, hogy a garázs nem dísz, oda bizony autóval kell, hogy beálljunk. A kérdéskör körüljárásában Ungi Kálmán úr, a Gyulai Autóház Kft. – Chevrolet márkakereskedés marketing vezetője volt a segítségünkre.

 

 

Ungi Kálmán egészen fiatal kora óta foglalkozik gépkocsikkal, de mondhatnám úgy is, az autók megszállottja. Már 1983-ban gépkocsikat javított, akkoriban még Skodákat, Ladákat és Trabantokat; a rendszerváltás után robbanásszerűen fejlődő magyarországi autópiac azonban az értékesítés területére vezérelte. 2004 decembere óta dolgozik a Chevrolet Gyulai-nál.

 

„A hetvenes, nyolcvanas években nagyon sok családi ház épült Magyarországon, és pláne sok lakótelep, társasház, ahol a garázs- helyzet elszomorító. Azok a kedves vevő- jelöltek, akik bejönnek az autókereskedésbe, egyre gyakrabban szembesülnek a problémával: az előző autójukhoz képest a mostani vágyaiknak megfelelő kocsi vajon be tud-e menni a garázsba –
A szocializmus idején nagyon kicsi volt a választék; a kilencvenes évek közepén, amikor kiépült hazánkban is egy európai színvonalú márkakereskedői hálózat, a kínálat hihetetlenül megnövekedett. Ráadásul a gyárak marketingpolitikája miatt az általuk kínált típusok sokfélesége is elképesztő lett: Új kategóriák jelentek meg, mint pl. a SUV- ok, vagyis a városi terepjárók, hobby- terepjárók, vagy mondjuk az egyterűek, a hétszemélyes autók. A vevők igényei is megváltoztak, ezért nőttek a járgányok méretei is. Régen pl. középkategóriásnak a kettes Golf számított, úgy is mondták a négy méter körüli hosszúságú autókat, hogy a Golf- kategória; ma már bizony ez a kisautók családjába tartozna. Egy átlagos alsó középkategóriás kocsi manapság legalább 4,30; 4,40 méter hosszú. De ez még nem minden! A hosszúsággal együtt ugyanis az autók magassága és szélessége is folyamatosan nő, és az a garázs, ahová egy farmotoros 120-as Skoda vígan befért, szűknek bizonyulhat egy mai négykerekű számára. Lehet, hogy hosszában pont beférne, de a teteje nekikoccan a plafonnak, vagy éppen az antenna törik le egy gondatlan beállásnál.
Ha nem elég alapos valaki a választáskor, otthon derülhet ki, hogy nem tud a garázsába bemenni új autójával, vagy ha mégis, kiszállni nem bír, mert a modern kocsik ajtajai is jóval szélesebbek, mint 10- 15 éves társaiké és a szűk helyiségben nem lehet kinyitni őket.

Ilyenkor jönnek a különböző trükkök. Egy mai járgánynak ugyanis nem lehet látni sem az elejét, sem a hátulját belülről, így vagy a tolatóradarra hagyatkozik a tulaj, vagy jöhetnek az egyéb praktikák. Láttam már olyat, hogy valaki a plafonról lógatott le egy teniszlabdát, és amikor az hozzáért a szélvédő üveghez, akkor kellett megállni; vagy olyat is, hogy abroncsokkal kipárnázták a garázst, hogy a drága négykerekű ne mehessen neki a falnak. Aztán a kocsicserénél a falra szerelt abroncsot is le kellett cserélni – terepjáró gumiról Kispolski gumira… Lakótelepeken, ahol eleve nagyon kevés a garázs, ez mindennapos látvány.

A legnagyobb baj az alagsori, meredek lejtős garázsokkal van. A növekvő komfortigény miatt ugyanis az autók tengelytávja megnőtt, míg a hasmagasságuk csökkent. Így lehet ugyan, hogy a garázsba beférne az új csodakocsi, mégsem tud vele az illető beállni. Az autó ugyanis egyszerűen „megfeneklik” a lejtőn és ha az ember nem vigyáz, súlyos sérüléseket is szerezhet. Ilyenkor csak úgy lehet kiállni a garázsból, ha anyuci vezet, mert ő csak hatvan kiló, míg apuci mondjuk kilencven; és hatvan kiló alatt még kijön az autó, kilencven alatt már nem. Vagy jön az újabb beruházás: a kocsilehajtót le kell gyalulni, hogy laposabb szögű legyen.

Személyes tapasztalatom volt, hogy a szüleimmel építkeztünk 1982 és ’86 között. Akkoriban házat csak típusterv alapján lehetett építeni és a garázs is ennek megfelelően lett kialakítva. Az édesapám Favoritja kényelmesen be is fért, amikor viszont megvettük az Octaviát, meg sem próbáltam vele beállni. Eleve nem sikerülhetett volna.

A legtöbb ember egyébként gondol a garázs- problémára, amikor új autót akar vásárolni. Külön kérésre felajánljuk a vevőnek, hogy vigye haza a kiválasztott kocsit és próbálja ki, nehogy utólag derüljön ki: a kívánság és a valóság messze áll egymástól. Volt arra is precedens, hogy egy hölgyvendég centivel jött be a szalonba és végigméricskélte az autókat, vajon melyik fog otthon a garázsba beférni.

De a kérdést meg kell vizsgálnunk más nézőpontból is, hiszen az érmének két oldala van. Mi a helyzet azokkal, akik most építkeznek / építetnek – Õk gondolnak arra a garázs megtervezésekor, hogy oda autóval is be kell állni –
A tapasztalat azt mutatja, igen. A most épülő kocsitárolókkal nincs is gond – egyelőre. A mérnökök vesznek ugyanis egy mai átlagos autóméretet amikor a garázs terveit papírra vetik, ám megint eljutottunk az alapproblémához: Egy ház húsz, harminc, ötven év múlva is állni fog, az autók mérete viszont minden jel szerint még tovább fog növekedni. És ezt a tendenciát a Föld kőolaj- készletének fogyatkozása sem igen állítja meg, gondoljunk csak az egyre inkább elterjedő alternatív energiaforrásokra. Már ma is egyre több jármű üzemel pl. LPG autógázzal és bár Magyarországon ez a technika még nem annyira elterjedt, Olaszországban, Franciaországban és Németországban egyre több fogy az ilyen kocsikból. Az előírások szerint ezekkel mélygarázsba, vagy olyan műhelybe, ahol szerelőakna van, nem szabad bemenni. Ugyanis ha a tartályból szivárogni kezdene a gáz, ami nehezebb a levegőnél, fulladást, vagy robbanást idézhetne elő. Gondolni kell tehát a garázs szellőztetésére is. A berendezéseknek talajszinten kell szellőztetni a helyiséget, több mint valószínű, hogy hamarosan ez is EU-s előírás lesz.

Egy garázst tervező mérnöknek tehát szinte látnoki képességekkel kell rendelkeznie. Úgy vélem, hogy mindenképpen kellő tartalékot kell betervezni, a gondolkodásunkat kell kitágítani és széleskörűen tájékozódni arról, hogy legalább a közeljövőben mi várható az autóiparban.”


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop