Média Építészeti Díj 2018

Média Építészeti Díj 2018

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Idén 14. alkalommal rendezi meg a Média Építészeti Díját (MÉD) az Építészfórum, Magyarország vezető online szakmai napilapja. A nyilvánossá vált lista azokból az épületekből és tervekből áll, amelyeket ismert nemzetközi szaktekintélyek választottak ki a több mint 140 jelentkező közül. Jegyek vásárolhatók a 2018. november 8-i díjkiosztó gálára.

mediaepiteszetidij2018 720


A döntőbe került tervezők a Média Építészeti Díjának november 8-i nyilvános gálaeseményén a vezető magyar sajtóorgánumok újságíróiból álló médiazsűri, illetve az átadón megjelenő közönség előtt egy rövid prezentációban mutatják be az általuk tervezett projektet. Ezen az estén fogják első alkalommal átadni a Perika-díjat, amit az Építészfórum társalapítója és egykori főszerkesztője, Pásztor Erika Katalina emlékére hozott létre az Építészfórum. A szakmai elismerés az ő művésznevét viseli. A MÉD sokszínűségének bizonyítékaként az ÉPÜLET kategória 5 finalistája között találunk kikötőt, családi házat, piacot, erdei hidat és reprezentatív fogadóépületet, míg a TERV kategória 6 döntőbe jutott projektje egy téglagyár, hospice-ház, búvárbázis, dohányfeldolgozó tanüzem, ifjúsági műhely és malom vízióit tárja elénk. Az előzsűri a szelekció során megtekintett összesen 76 épület és 69 terv alapján idén is átfogó véleményt fogalmazott meg az elmúlt év hazai építészeti tendenciáival kapcsolatban. Úgy látják, hogy „a magyar építészek tiszteletben tartják a hagyományokat, de értik a modern élet igényeit is.”
A nemzetközi előzsűri 76 megvalósult épület közül választotta ki a legjobb ötöt. Olyan épületeket kerestek, amelyek illeszkednek, beleolvadnak épített vagy természetes környezetükbe, ugyanakkor jellemző rájuk az aprólékos tervezés, a formai innováció és a környezettudatosság. Az elmúlt egy év magyar építészetét a tervezés és a megvalósítás szintjén is magas színvonalúnak találták. Az Indira van't Klooster által vezetett előzsűri üdvözölte az új irodaterek minőségi belsőépítészeti megoldásait, fontosnak tartják, hogy az építészek „feladatuknak érzik jobbá tenni a dolgozók munkakörnyezetét.” Örömmel konstatálták, hogy a helyreállításoknak köszönhetően megannyi építészeti értéket sikerült megmenteni, habár a felújított külsőn tetten érhető odaadó munkához képest a belső terek anyaghasznátukban és berendezésükben gyakran másodlagosnak, egyszerűnek tűntek.

A Média Építészeti Díjáért versengő ÉPÜLETEK
Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő – építészek, alkotók: Hatvani Ádám, Korompay Attila, Dékány Tibor
http://epiteszforum.hu/kikoto-valtozo-kontosben
Budaörsi duplex villa – építész, alkotó: Horváth Dénes (déBert Építészek Kft.)
http://epiteszforum.hu/sulytalan-kapaszkodas
Újpesti Új Vásárcsarnok és Kulturális Rendezvényközpont – építészek, alkotók: Bun Zoltán, Bikki István (Firka Építész Stúdió)
http://epiteszforum.hu/ujpesti-uj-vasarcsarnok-es-kulturalis-rendezvenykozpont
Kőzúgó HÍD.ON – építészek, alkotók: Bíró Árpád, Kovács Károly Lehel, Nagy Mercédesz Erika, Szilágyi Norbert, Szökő Kristóf István
http://epiteszforum.hu/vagjad-huzzad-epitem-hidepites-kalakaban
Graphisoft Park fogadóépület – építészek, alkotók: Sugár Péter DLA, Ilyés-Fekete Zsuzsa, Kun Tamás
http://epiteszforum.hu/reflexio-es-refrakcio-a-graphisoft-park-fogadoepulete

Tervek szintjén a zsűri a hallgatói projekteket részesítette előnyben, ezzel is motiválva a fiatalabb generációt. Pozitívumnak tartják, hogy a beérkezett 69 pályamunka jelentős része sugároz szociális érzékenységet olyan problémák iránt, mint a családon belüli erőszak, az idősek vagy a halálos betegek helyzete, vagy épp a környezetvédelem. Emellett gyakran éreztek egyfajta normativitást a terveken, mintha a hallgatók nem mernének kitörni a hagyományos keretek közül. Arra szeretnék bátorítani a pályakezdő építészeket, hogy tervezés közben igyekezzenek „a funkcionalitás mellett az élet szimbolikus, elvont dimenzióinak kibontására is időt szánni.”

A Média Építészeti Díjáért versengő TERVEK
Városi rendezvénytér és ifjúsági élményközpont - adaptív újrahasznosítás és rehabilitáció – építész, alkotó: Nagy Károly
http://epiteszforum.hu/minosegi-kikapcsolodast-a-torokbalinti-teglagyarba
Méltóság háza – Hospice, Flór Ferenc Kórház – építész, alkotó: Oravecz Péter
http://epiteszforum.hu/meltosag-haza-hospice
Búvárbázis – építész, alkotó: Krajnyák Nándor Bence
http://epiteszforum.hu/buvarbazis-rudabanyan
Dohányfeldolgozó tanüzem – építész, alkotó: Frajka Botond Félix
http://epiteszforum.hu/forma-es-technologia-kez-a-kezben
Kecskeméti Ifjúsági Műhely – építész, alkotó: Nyul Dávid
http://epiteszforum.hu/civil-learning-center-kecskemeti-ifjusagi-muhely
Az Öreg-tó malma (Tájlabor és Ökoturisztikai Központ) – építész, alkotó: Nagy Mercédesz Erika
http://epiteszforum.hu/visszafele-forgo-kerek

Média Építészeti Díja gálaeseményMédia Építészeti Díja gálaesemény
Helyszín: Művészetek Palotája, Fesztivál Színház (1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.)
Időpont: 2018. november 8., 17:00

Jegyek a díjkiosztó gálára
A MÉD Magyarország egyik legrangosabb, látványos prezentációkkal, filmekkel és fogadással színesített kulturális eseménye, amely közérthetően és szórakoztatóan mutatja be a kortárs magyar építészet csúcsteljesítményeit. A díjak egy részéről döntő zsűri a hazai vezető sajtóorgánumok újságíróiból áll. A közönségdíjat az eseményen résztvevők helyben szavazzák meg, valamint az Index.hu is átadja a hírportálon szavazó olvasók által legjobbnak értékelt épületnek járó közönségdíjat. A kiemelkedő teljesítményeket tematikus különdíjakkal ismerik el: Austrotherm Energiahatékonysági Különdíj és Kovács Zoltán Emlékdíj, Europa Design Belsőépítészeti Különdíj, Lechner Tudásközpont Legjobb 1945 után Épült Épület Rekonstrukciója Különdíj, míg a Gránit Pólus a Nagyberuházások Különdíjat adja át. Az idei gála különlegessége, hogy első alkalommal kerül átadásra a kiemelkedő fejlesztőket díjazó Fejlesztői Szakmai Nagydíj.

Graphisoft Park fogadóépület – építészek, alkotók: Sugár Péter DLA, Ilyés-Fekete Zsuzsa, Kun Tamás

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}