Napfényes fészek a tetőtérben

Napfényes fészek a tetőtérben

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Belsőépítészként néha az eredeti alaprajzot teljesen átszabva, egy helyett négy gyermek számára kell kényelmesebbé tenni egy otthont, s mivel ilyen nagy család mellől elszabadulni sem könnyű, érdemes itt-ott némi izgalmat is becsempészni az enteriőrbe. Így volt ennél a megbízásnál is, ahol a házaspár hófehér, fényes festésű-burkolatú fészekre vágyott.

napfenyesfeszekatetoterben 720


Vadregényes történet előzi meg e különleges adottságokkal bíró, 151 négyzetméteres kétszintes tetőtéri lakás alaprajzának megszületését. Egy neves belsőépítész felületes terveiben csalódva találtak ránk a szerkezetkészen vásárolt lakás tulajdonosai, mert azon felül, hogy a tervek megvalósítása irreálisan magas költséggel járt volna, nem alakított ki elegendő helyet az akkor már meglévő két gyermek és a tervbe vett további két baba számára. Menjünk hát és segítsünk!
Amikor a hna design tagjaiként építész férjemmel ott álltunk a lakás közepén, a nappaliban, a két férfi már apaként, együtt kereste a megoldást. A lakás alapos felmérése és három órányi szemlélődés után nagyjából körvonalazódtak a lehetőségek, hogy szerkezeti okok miatt mit lehet tenni és mit nem. Három-négy verziót átbeszélve, a legkisebb átalakítástól haladva a nagyobbak felé, végül közösen rátaláltunk az ideális megoldásra.

A legnagyobb gondot az okozta, hogy a lakás mindkét szintje tetőtéri volt, rendkívül nehéz, legyezőszerű alaprajzzal és nagyon sok közlekedőtérrel. Az akkorra már majdnem kész lakást végül teljesen likvidálni kellett sok-sok meglévő fallal, burkolattal együtt, hogy azután a tervezőprogramban úgy szülessen újjá, hogy az valóban négy gyerek befogadására legyen alkalmas. Az emeleti gyerekszint egyetlen szobácskája a két nagyobb gyermeké lett, kaptak mellé még egy saját vécét és egy nyitott légterű dühöngőt is. A földszinten kiszélesítettük a kör alaprajzú, üvegtéglával körbefalazott lichthofot körülölelő folyosót (igazodva a tető gerendáihoz), így ide kerülhetett át az emeletre vezető lépcső. Az alaprajzon a lenti gardrób dupla belmagasságú, egészen a tetőszerkezetig ér, így rettentő sok mindent elnyelt. A folyosó melletti részen megmaradt a tágas hálószoba, s az ezzel szinte egy légterű fürdő, és egy mosókonyha is született zuhanyozóval. A bejárat melletti gardrób megnőtt, a felesleges fürdőszoba pedig vendégvécévé avanzsálódott, s mellé kerülthetett egy aprócska kamra is. A konyhaétkező- nappali megmaradt az eredeti helyén, a konyha mellé biggyesztettünk egy olvasósarkot is, a könyvespolcok és a médiafal pedig a nappali újonnan kialakított falára csúszott.

A legfontosabb változás a földszinten kialakított babaszoba volt, amely közvetlenül a szülők szobája mellé került, így a két nagyobbacska gyerek mellé már vidáman érkezhettek az újabb babák. Egyikük a tervezés során már úton is volt, és időközben megszületett a negyedik is. A családnak sajnos abba is bele kellett kóstolnia, milyen egy kisbabával félig kész lakásban dobozokból élni, olyanokból, amiket vastagon belep a cementpor. No, de ez már a múlt, az új alaprajzú otthonban az életterek tágasak, a funkciók logikusak, a közlekedés leegyszerűsödött. Minden és mindenki megtalálta a helyét, minden szép új és csillogó, a nagy üvegfelületeken mindent átjár a fény és a melegség, egy-egy cseppnyi bujasággal fűszerezve. A kanapé a tulajdonosok elképzelésének megfelelően a hihetetlen izgalmas kilátás felé fordul, amiről szemlélve a vasúti síneket kicsit olyan érzésünk támad, mintha nem a Déli pályaudvarra, hanem legalább is a ház alagsorában futnának a gyorsvonatok.

  

A hna design studio csapatában főként belsőépítészként és színszakértőként tevékenykedem. Szívemen viselem az ergonomikus, családra szabott otthonok tervezését, az újrahasznosítást, no és legfőképpen a harmóniát.

napfenyesfeszekatetoterben portre

Hujber Nagy Aletta
építész, belsőépítész

A szülői fürdő, amelyet egyetlen üvegajtó választ el az éteri hálótól, „klubos” hatást kapott: mennyezetére fekete fényes felületű plexilap került, amit a megrendelő saját kezűleg szerelt föl.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu