kertem, virágom

Újabb ötletbörze kiskertünkbe

02Olyan világot hoztunk létre, amelyről azt valljuk, kellemesebb, mint az idők folyamán bármikor. Van tévénk és szendvicssütőnk, alakhoz igazodó ágyunk, és ujjlenyomatra induló laptopunk. Mi hiányzik? Valami biztosan, hiszen nem állunk meg, nincs itt még a Kánaán. Mintha valamit elveszítettünk volna. Sok tényező háttérbe szorult, köztük a zöld környezet is. A III. Magyar Kertépítő Verseny erre hívta fel a figyelmet. Idei mottója: Túlélés=zöld.

Játékerdő boldog macskával

04Hogy rögtön bizonyságot is nyerjek vendéglátóm kertfilozófiájából: az interjú végén két szép kecskerágóval tértem haza. Előre több fajtát is készletez, amúgy sem szeret sokat költeni növényekre, inkább innen-onnan kér, azt szaporítja, ajándékozza tovább. Autós nagyvállalkozó létére igazi földközeli ember. Szereti az erdőt, az állatokat, most éppen akácból kísérletezett ki olcsóbb talajtakarót a fenyőmulcs helyett. Elvágyik hát élni egy nagy erdőbe, gazdálkodni szeretne, feloldódni a természetben. Addig is vigaszképpen teremtett magának egy játékerdőt.

Hét szilvafa helyén

01Gödöllőn a Rákospatak mossa vendéglátóink keskeny, hosszú kertjének alját. Mára már nyoma sincs annak az őskáosznak, ami húsz éve fogadta őket: ki sem látszottak a nádból, gazból, bokrokból, a hét szilvafán kívül csupán a vizes élőhelyet kedvelő füzek, nyárfák, platánok magasodtak az őstermészet fölé. Feledhetetlenül szép emlékeket őriznek a kertről a felnőtt lányok, hiszen kevés gyereknek adatik meg saját, originál sziget a kötelező kellékekkel: nád, bokrok, békák, árok, mocsár, hidacska, sátor, no meg temérdek szúnyog.

6+1 tipp a kert szerelmeseinek

05A nagy, művelt kertészek mindig Angliával példálóznak. Nem véletlenül: évszázados kertkultúrájuk van, és ma is divat a londoni külvárosban, hogy a sövényt maguk ültetik. Itthon sokan meglepődnek, hogy a kert drága dolog. Mintha egy újabb éhes száj költözne a lakásba. Ha azonban elfelejtünk ezzel számolni, az építkezés vagy házfelújítás végére könnyen kopott maradhat a kert. Hogyan lehet mégis felvirágoztatni a kinti birodalmat? Van néhány tanácsunk, amelyek túlmutatnak a szomszéd virágsarjának elkérésénél.

Szigorúan falusias

13A Káli-medence szívében bújik meg e gyönyörű parasztház a kerttel. Már a hófehér utcai homlokzat is sokat ígér, és nem is csalódom. A magas kőkerítésen belül szíven üt a látvány: emlékeimben felderengenek a gyerekkori nyarak, a rekkenő hőség, nagypapa kertje, a bő terméstől roskadozó gyümölcsfák, a finoman lengedező szőlőlugas, alatta illatos levendulabokrok, dézsában a leander. Itt nincs egyetlen tuja vagy örökzöld, minden hitelesen falusias.

Kő, kavics és tégla a kertben

11A kertben különleges látványban oldódik fel az élettelen és élő anyagok között feszülő ellentétív: a növények és a kövek, kavicsok páratlan harmóniára képesek – szakavatott kezek által. A Hortus Hungaricuson két kert is jól példázta, hogyan szabad, lehet és szép használni a szervetlen alkotókat. Megmutatjuk, hogyan formázhat egy kígyót a téglaút, és azt is, hogyan díszít támfalként, és hogyan a tó körül vagy kerti útként a kő.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu