Határok és hagyományok

Határok és hagyományok

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Természetes anyagok, népies, puritán vonalvezetés jellemzi a mintegy huszonhét méter hosszú házat, amely a Pilis gyönyörű lankáin, a Nagy-Kevély hegy lábánál simul a tájba. A telek szokatlan arányait nézve mind a tervezés, mind a kivitelezés izgalmas, megoldandó feladatnak ígérkezett. Vajon hogyan lehet a kortárs építészeti elemeket és a mai igényeket egy ilyen nagyon egyszerű, hosszú házba bevarázsolni?

hatarokes 720


Apilisi „Hosszú Ház” tulajdonosainak régi vágya valósult meg a Földes és Társai Építésziroda tervei alapján. A ház szívét-lelkét a tizenhét méter hosszú könyvespolc adja. A tulajdonosok legfőbb kérése volt ugyanis, hogy a több ezer kötetet számláló családi könyvtár valamennyi darabja méltó helyet kapjon új otthonukban. További lényeges szempont volt az alacsony költségvetés és az egyszerűség megteremtése. A dolgot nem bízták a véletlenre! Az interneten böngészve látták Földes László díjnyertes referenciamunkáit, s azonnal rá esett a választás. Már az első beszélgetés kölcsönös szimpátiát hozott, érezték, hogy a hasonló emberi értékrend, a természet tisztelete, a gyakorlatias gondolkodás mind lényeges, közös nevező.

Több terv is készült, mégis a legelső gondolatból született meg maga az alapelv. „Olyan egyszerűen letisztult, puritán házat szerettünk volna, ahol sem boltív, sem oszlop, de még egy lépcsősor sem zavarja a makulátlanul tiszta, nyugodt látványt.” A környezettudatos szemlélet itt a hagyományos, bevált anyagok: a tégla, a vastag tetőszigetelés, a minőségi, többkamrás nyílászárók alkalmazásával, valamint az ablakok okos tájolásának és megfelelő arányainak betartásával, természetes módon valósult meg. „Nem volt könnyű dolgunk – kezdi a beszélgetést Földes László –, hiszen egy valóban nagyon keskeny és hosszú alapterületre kellett építeni. A kerítéstől számított, kötelezően hagyandó 3,5 méteres zóna előírása még további értékes métereket vont le az eredetileg is igen keskeny telekszélességből. A fejtörést leginkább az okozta, hogy az extra hosszú folyosó még véletlenül se egy kórházépületre emlékeztessen.” Ezt a terek változatos, belülről kifelé haladó, fokozatos tágításával, és a szintek eltolásának dinamikus játékával érték el. A könyvespolc egyhangúságát a „véletlenszerűen” közbeékelt, széles ülőpárkánnyal rendelkező ablakok és a nyitott és zárt polcrészek ritmikája törik meg.

A tulajdonosok eleinte tartottak a sok törtfehér és világos árnyalattól, majd ahogy kezdett megtelni a lakás élettel, a sok színes könyv, majd az étkezőbútor is a helyére került, egyszerre megnyugodtak. Maximális elégedettségükhöz az is nagyban hozzájárult, hogy a komoly kivitelezői szakértelem, a precíz munka és megbízhatóság mellé remek kapcsolat alakult ki valamennyi résztvevő között. László, a tulajdonos – akit élvezettel, s nem pedig stresszel töltött el az építkezés – kimondta az örökérvényű igazságot: „egy ilyen szép végtermék feltétele bizony az ilyen szép emberi együttműködés.”

A tulajdonos házaspár álma volt az egyszerűségében letisztult forma, a már-már puritán vonalvezetés. „Pontosan, mint egy magtár Toszkánában!” – kiáltott fel örömmel a megbízó.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu