Piaci ismeretek, profizmus

A franchise rendszerű ingatlanközvetítés a vállalkozóknak biztos jövedelmet, az ügyfélnek profizmust ígér. Bár a szolgáltatás ezen formája hazánkban még gyerekcipőben jár, az utóbbi időben egyre több iroda ismeri fel a franchise előnyeit, és kíván csatlakozni valamelyik hálózathoz.

 

 

Nemzetközi tapasztalatok szerint míg a kezdő vállalkozások hetven százaléka az első öt évben feladja tevékenységét vagy profilt vált, a franchise rendszerben működőknek alig hét százaléka jut erre a sorsra. A nyugat-európai országokban közel harminc éve működnek így az ingatlanközvetítők, a szomszédos Ausztriában például valamennyi egyéni iroda megszűnt már. A gyakorlat azt mutatja, hogy hosszú távon csak azon vállalkozások maradnak meg, amelyek csatlakoznak valamilyen rendszerhez. Jelentős piaci befolyás csak önálló partnerekből álló franchise rendszerek számára elérhető – véli Bartucz Tamás, az Ingatlanbank-Petro Cartel franchise igazgatója, aki két évvel ezelőtt Magyarországon elsőként vágott bele franchise rendszerű ingatlanközvetítés felépítésébe.

 

n Tengernyi
kínálat
A hazai ingatlanpiacon minden évben több száz iroda alakul és szűnik meg, köztük számos hozzá nem értő és komolytalan szolgáltató is található. Így nem meglepő, hogy az utóbbi időben az ügyfelek bizalma jelentősen megcsappant. Ma mintegy 30 ezer cég tevékenységi körében szerepel az ingatlanforgalmazás, illetve -közvetítés, a valóságban azonban 2-3 ezer cég foglalkozik ezzel. A tengernyi kínálatból nehéz megtalálni a megfelelő, megbízható irodát. Annyi azonban bizonyos: aki franchise rendszerben működő irodát választ, időt és energiát takarít meg, hiszen jóval nagyobb kínálatból választhat. A hálózatban működő összes iroda ajánlata látható ugyanis, ami legalább ezer, de akár több ezer ingatlant is jelenthet. Ha pedig valaki eladni szeretné lakását, és egy franchise-ban működő irodának ad megbízást, az olyan, mintha egyszerre 15, vagy 20 irodát bízna meg. Az előnyök közé tartozik továbbá az azonos szakmai háttér, az azonos díjak és a kiszámíthatóság. A franchise gazda ugyanis felelősséget vállal a partnerirodákért.

n Egyre több csatlakozó
A módszer hazai bevezetése óta 5-6 cég alakult, és jelenleg is többen tervezik franchise hálózat kialakítását. A legnagyobb piaci részesedést az Ingatlanbank-Petro Cartel tudhatja magáénak. A vállalkozás 2002 őszén nyitotta meg első irodáját, a közelmúltban pedig a tizediket. Az irodák közül három vidéken (Szentendre, Gödöllő, Zamárdi), a többi pedig Budapesten található. Ám a társaság három éven belül szeretné az irodák számát 100?120-ra bővíteni – mondta Bartucz Tamás – , s elsősorban a kis méretű, adott (szűk) területet jól ismerő cégekre épít. A rendszerben dolgozó partnerek területi védettséget élveznek. A behatárolt, mintegy 20-30 ezer ingatlant magába foglaló terület ingatlanforgalmát a rendszeren belül csak az adott iroda bonyolítja. Ha az egyik, hálózatban működő irodát olyan ingatlan eladásával, illetve keresésével bízzák meg, amely nem az ő területéhez (kerületnél kisebb) tartozik, akkor az ügyfelet átküldi a megfelelő partnerhez. Az átirányított vevő által megvásárolt ingatlan után járó jutalékot pedig megosztják egymás között.

n Pontozott irodák
A rendszerhez csatlakozni szándékozók közül a megfelelő jelölt etikailag feddhetetlen, kiváló helyismerettel rendelkezik az általa választott területen, jó kommunikációs készség jellemzi, és nem zárkózik el a folyamatos szakmai képzéstől – hangsúlyozza Bartucz Tamás. A szolgáltatás színvonalának fenntartása érdekében a partnerirodákat háromhavonta pontozzák, így azoknak jóval könnyebb kijavítani a hibát. A cél az, hogy az ügyfelek, illetve családtagjaik később visszatérjenek. Mivel a legtöbb embernek az ingatlan eladása vagy vásárlása egyike élete legnagyobb pénzügyi döntéseinek, a társaság arra törekszik, hogy egy családnak egy ingatlanosa legyen.
Egyetért ezzel Kühne Kata, az Otthon Centrum franchise hálózatának üzemeltetési igazgatója. A társaság 2003 augusztusában kezdte meg a hálózat kiépítését. Jelenleg hét budapesti irodával működnek, és a hálózat hamarosan három vidéki (Sopron, Székesfehérvár, Siófok) és ugyanennyi fővárosi partnerrel bővül. A jövőben szeretnének minden megyeszékhelyen egy-egy partnerirodát, a kisebb településeken pedig úgynevezett szatelitirodákat nyitni. Nem céljuk, hogy a partnerek számát több százra növeljék, a piac fejlődésének megfelelően, a színvonalat megtartva kívánnak terjeszkedni – tette hozzá Kühne Kata. Az Ingatlanbank Petro Cartellel ellentétben ők nem a kis területre specializálódott irodákra – építenek”, hanem inkább a nagyobb, akár több kerületet lefedő közvetítőkkel dolgoznak. Az Otthon Centrum Franchising Kft. tíz pénzintézettel áll kapcsolatban.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop