Építmények a kertben

Építmények a kertben

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Ha olyan szerencsések vagyunk, hogy otthonunk része egy kert is, hasznosíthatjuk konyhakertként, de alakíthatjuk díszkertté is, sokféle, pihenésünket szolgáló műtárggyal. Tervezzük a házzal, kerttel arányos méreture, és stílusában harmonizáljon meglévő építményeinkkel.

epitmenyekakertben 720


Kerti teraszok, szaletlik, grillezők
Kerti teraszt többféle módon és anyagból készíthetünk, létrehozhatjuk hagyományos módon beton aljzaton burkolattal, vagy kavicságyazatba rakott burkólanyaggal. Előbbit akkor érdemes építeni, ha házunk nappalija közvetlenül kapcsolódhat hozzá, és a burkolatot a nappali és a terasz között folyamatossá akarjuk tenni. Fokozottan figyeljünk a vízszigetelésre és -elvezetésre a burkolólapok téli felfagyása miatt. Ha házunktól távolabb építjük a teraszt, kavicságyazatba rakott cement, mosott kavicslapokkal vagy betonkocka burkolóanyaggal építhetjük, itt is figyelve a vízelvezetésre. Teraszunk készülhet fából is, a terepből általában kiemelten, víztűrő trópusi fából, telifából vagy hőkezelt fából. A trópusi burkolat készülhet jatobából, keruingból, massarandubából, merbauból, tatajubából, számunkra ismeretlen fafajokból, amelyek rendkívül dekoratív egyedi rajzolattal, színvilággal rendelkeznek. E trópusi fa teraszburkolatot keményfára vagy alumínium szerkezetre szabad csak építeni. A hőkezelt (thermowood) eljárás drága és összetett művelet, de vegyszer nélkül is ellenállóvá teszi a fát a kültéri viszontagságokkal szemben. A termikus kezeléssel erőteljesen megváltozik a fa szerkezete, színe sötétebb lesz a natúr fenyőénél, kellemes meleg tónusúvá válik. A telifa egy speciális faanyag védő szerrel telített termék, amelynek hosszú élettartalma a nagynyomású telítési eljárásnak köszönhető. Telíteni csak puhafát szokás, elsősorban erdei (borovi) fenyőt, a lucfenyőt cellaszerkezete miatt nehéz telíteni, a drágábbakat pedig magas áruk miatt nincs túl sok értelme.
A szaletli oldalról nyitott, fedett kerti kiülős építmény, általában fából készül, cserép vagy zsindelyfedéssel, alapja beton/vasbeton legyen. Készíthetjük a tartós telifából vagy hagyományos fenyőből, utóbbi esetben pár évente át kell festenünk, és ne feledkezzünk meg a világításról, csatlakozókról sem. Találjuk ki jól a méretét, hogy kényelmesen elférjen benne az asztal és az ülőhelyek is.
Épített grillezőt vásárolhatunk készen, de magunk is építhetünk. Mindkettő nagy kihívás, figyeljünk elhelyezésére, nehogy felgyújtsuk a környezetünket, legyen hely tüzelőnek, evőeszközöknek, és itt is gondoskodjunk világításról. Alapját építsük meg jól, mert a visszatöltött talajra épített grillező könnyen megdől, látványa nyomasztó.

epitmenyekakertben 1
Gabionfalak
A gabionfalakat leggyakrabban támfalként, kerítéstámfalként használják, amikor is egy előre elkészített alapra rakják a kosarakat, majd erre a soron következőt, mígnem eléri a kívánt magasságot. Ebben az esetben töltősúlyuknál fogva biztosítják a rézsű állékonyságát. Gabionból készíthetünk az utcai telekhatárra vékony kerítést is a „hagyományos” dróthálós kerítés helyett. A ponthegesztett hálóból 25 cm széles szerkezetet hoznak létre, alapozásuk itt már kavicságyazat helyett pontalap, az oszlopokat ezekbe az alapokba kell beállítanunk. A kerítés tömör mivolta biztosítja kertünk intimitását, ugyanakkor megjelenése esztétikus környezetet teremt. A kerti térelválasztót, díszfalat készíthetjük vastagabb gabionból is, ez esetben is ponthegesztett hálóból készülnek a kosarak, de vastagságuk már 30-50 cm. Külső lépcsőket megvalósíthatunk egyedi gabionkosárból, gabionelemek segítségével, illetve lépcső támfalakat is könnyen, gazdaságosan és gyorsan alakíthatunk ki. Alárendelt, ritkábban használt lépcsőknél a gabion felülete maga is lehet a lépcsőfok.

epitmenyekakertben 2
Kerti medence
Kerti medence készülhet helyszínen, lehet előre gyártott elemekből (polipropilén) és teljesen előre gyártott is. A teljesen előre gyártott medencéket egyben szállítják, ezért méretbeli korlátjuk van. A helyszínen készített medencék anyaga zsalukő vagy helyszíni monolit vasbeton szerkezet, illetve merev polipropilén lemez. A vasbeton a jobb megoldás, de bonyolultabb a kivitelezése. A polipropilén lemezből készült medencetest alá kavicsterítés és egy vasbeton/vasalt beton lemez szükséges. Az elkészült monolit vasbeton szerkezetet kibélelhetjük fóliával, illetve burkolhatjuk is hagyományos csempével, üvegmozaikkal. A vasbeton medencéket kívülről körbe kell szigetelni a talajvíz káros hatásainak kiküszöbölésére (bitumenes lemezszigeteléssel vagy PVC szigeteléssel), belülről, a burkolat alá szintén szigetelnünk kell egy kent szigeteléssel, célszerűen hálóerősítéssel. A tervezés során ne feledkezzünk meg a világításról, a vízgépészetről és a környezetrol sem (vízgépészetnél egy kisebb vízgépészeti helyiségre is szükség lesz). A világítás nem kötelező, de feldobja az esti fürdőzést, a falakba is tervezhetünk reflektorokat, spot lámpákat. Vízforgatóra szinte mindenképpen szükség van, vízfűtés nélkül pedig medencénk csak a nyári egy-két hónapban használható. Tavasztól őszig tartó üzemeltetésnél is szükségünk lesz medencetakaróra, meggátlandó a kihülést és elszennyeződést. A takaró kerülhet a medencén kívülre látható vagy rejtett módon, de rakhatjuk a medencén belülre is. Építhetünk szekcionáltan eltolható, sínben gördülő „üvegtetőt” is, az ily módon fedett medencében télen is úszhatunk a tető eltolása nélkül. A medence környezetét szépen megemeli egy jól kiválasztott burkolat, ha anyagi erőforrásunk engedi, kőburkolatot tegyünk valamilyen csúszásgátló kivitelben, de a faburkolat is szép.

epitmenyekakertben 4
Gépkocsi beálló
A gépkocsi beálló burkolt felületet jelent, tetővel vagy tető nélkül (elhelyezésénél figyeljünk, hogy a kerti kapu nyitható maradjon), ügyeljünk az alap lejtésére, hogy megfelelő irányba folyjon le a víz. Burkolata lehet beton, betonkocka, a tető és a szerkezet többnyire fa nyereg vagy fél nyeregtető, cserép vagy zsindelyfedés. Építhetünk gépkocsi beállót acélból, polikarbonátfedéssel is, extrémebb formában is, megfelelő vállalkozókedv megléte esetén akár saját magunk is.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

A világ legjobb középülete az új Néprajzi Múzeum

A világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenye, az International Property Awards londoni díjátadó gáláján a Liget Budapest Projekt keretében épülő Néprajzi Múzeum hétfőn megkapta az Európa legjobb középülete díját, a nap végén pedig már világ legjobb középülete díjat is elnyerte. A díj hatalmas elismerés a magyar építész- és ingatlanfejlesztő társadalomnak, hiszen kivívták maguknak azt a rangot, hogy a világ élvonalában jegyezzék őket. A világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenye, az International Property Awards londoni díjátadó gáláján a Liget Budapest Projekt keretében épülő Néprajzi Múzeum hétfőn megkapta az Európa legjobb középülete díját, a nap végén pedig már világ legjobb középülete díjat is elnyerte. A díj hatalmas elismerés a magyar építész- és ingatlanfejlesztő társadalomnak, hiszen kivívták maguknak azt a rangot, hogy a világ élvonalában jegyezzék őket. A Néprajzi Múzeum épülete ugyanezen a versenyen előzőleg Európa legjobb középületének díját is megkapta, és így került a világ legjobbjainak járó díj esélyesei közé. Az elismerés Magyarország számára történelmi léptékű győzelmet jelent, különös tekintettel arra, hogy egy állami beruházást választott a világ legjobbjának a nyolcvan nemzetközi szakemberből álló zsűri. Az International Property Awards 25 éves történetében először fordult elő, hogy magyar épület a világ legjobbjaként végezzen. A Napur Architect iroda által tervezett Néprajzi Múzeum új épülete a nemzeti szinten befutó győztes projektek között bizonyult Európa legjobb középületének, majd a kontinens legkiválóbbjaként a világ 10 régiójának kategóriagyőztesei közül érdemelte ki a világ legjobbjának járó World's Best díjat. A Liget Budapest Projekt keretében Európa egyik legrégibb közparkja is megújul, miközben egyedülálló kulturális intézmények jönnek létre, világviszonylatban is kiemelkedő építészeti megoldásokkal, amit az épülő Néprajzi Múzeum most átvett díja is bizonyít. A díjat átvevő Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója a díj átvétele után azt mondta, hogy a díj nem csupán a magyar építészet kiváló teljesítményére, hanem a magyar innovációra és a magyar kultúrára is ráirányítja a nemzetközi figyelmet. A díj jól mutatja, hogy az ingatlanfejlesztés minőségének és az építészeti kultúra progresszív fejlődésének előmozdításában kulcsszerepet játszó magyar cégek képesek gyorsan reagálni az egyéni igényekre és mai folyamatokra, emellett az értékőrzésben is kimagaslóan teljesítenek.  

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}