Viharálló tetőfedés

Viharálló tetőfedés

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Időjárásunk egyre változékonyabb, kiszámíthatatlanabb, hazánkban sem ritkák a 100-150 km/órás széllökések és a kisebb tornádó tölcsérek az Alföldön. Pedig már egy 85 km/órás vihar is lesodorhatja házunk tetejéről a cserepet, megbonthatja a rosszul felrakott tetőfedést. Nézzük hát, mire érdemes odafigyelnünk laikus építtetőként, háztulajdonosként, ha a viharoknak, szélnek (jégnek, párának, csapadéknak) ellenálló tetőt szeretnénk házunk tetejére.

viharallotetofedes201707 720


Bár a mérsékelt égövben, így Magyarországon is az uralkodó széljárás északnyugati, az esetek 65-85 százalékában mégsem innen fúj a szél az év átlag 122 szeles napjain. A viharálló tetőfedés kezdődik a jó tervezéssel és a megfelelő anyagválasztással, majd folytatódik a jól elkészített tetőfedéssel. Akár kis hajlásszögű, akár meredek a tetőnk, nézzünk utána, hogy a kiválasztott tetőcserép alkalmas-e az adott hajlásszög fedésére. Beázás esetén gyakran a tetőcserepet teszik felelőssé, pedig lehet, hogy csak nem a megfelelő hajlásszöghöz való fedőanyagot választották.

viharallotetofedes201707 2
Gondos tervezés
Egy jó tetőnek nemcsak pár évre, hanem hosszú évtizedekre kell jónak lennie, ezért a tervezésnél több szempontot is figyelembe kell venni. Elsőként az épület fekvését, a területen uralkodó széljárást, amennyire ezt a helyi szabályozás megengedi. Eldöntendő kérdés, hogy nehéz vagy könnyű legyen-e a tetőfedés anyaga, és hogy alacsony vagy nagy hajlásszögű legyen-e a tető?
Az eléggé egyértelmű, hogy egy nehezebb tetőfedő anyagot nehezebben bont meg a vihar, de azt se felejtsük, hogy a nehezebb tetőfedő anyag az alátétszerkezetre is kihat. Napjainkban egyre inkább terjednek az alacsony hajlásszögű tetők, pedig ez esetben nagyobb a veszélye annak, hogy tetőnket megbontja a szél, és nagyobb a beázás veszélye is. De persze az is igaz, hogy a nagy hajlásszögű, meredekebb tetők nagyobb szélnyomásnak vannak kitéve, s a szél nyomó hatása mellett számolnunk kell a tető másik oldalán a szél szívó hatásával is, ami szintén megbonthatja a tetőt.
Legyen bár alacsony vagy magas hajlásszögű a tetőnk, illetve készüljön nehéz vagy könnyű tetőfedő anyagból, mindig ügyeljünk az alszerkezetre, a deszkázat, lécezés, az egyéb kiegészítők szakszerű elkészítésére/elhelyezésére is.

viharallotetofedes201707 1
Anyagok, színek és sturktúrák
Tetőnk elkészítéséhez kizárólag tapasztalt mestereket, tanult szakembereket alkalmazzunk. A hozzá nem értő „tetőfedők” a legjobb szándékuk ellenére is sokkal több bajt okoznak annál, mint amennyit megtakarítunk esetlegesen olcsóbb munkájukkal. A cserepezés megkezdése előtt a tetőfedőnek az alszerkezetet kell gondosan elkészítenie. Figyeljünk oda, hogy a mester alkalmazza-e a szükséges kiegészítőket. A nagy szelek a tetőcserepek között befújhatják a porhavat, bejuttathatják a nedvességet, ezért alacsony hajlású tető esetében a páraáteresztő vagy szélzáró fólia szakszerűséget és elhelyezése különös gondosságot igényel.
Javíthatjuk a tetőnk szél elleni állékonyságát, ha a tetőfedő elemeket rögzítjük. Történhet ez szegezéssel, csavarral vagy kapcsozással. A szeg a leggyengébb kapcsolat, mivel idővel a feje elrozsdásodik, eltűnik a szegfej, de a cserép is könnyen eltörik az elhelyezésénél. Szegezéssel általában a cserép egyharmadát rögzítik. A horganyzott és festett, vízzáró tömítéssel rendelkező csavarok a tető kezdő és elosztó kúpcserepeinek rögzítésére ennél valamivel jobb rögzítést adnak.

viharallotetofedes201707 3
Viharkapcsok
Egyes gyárak a tetőfedéshez kiegészítő rögzítő elemeket, viharkapcsokat is gyártanak, ezeket mindenképpen érdemes használni! A viharkapcsok kiosztása tetőcserepenként és tető hajlásszögenként változik. Például sajtolt megacserépnél a tetőszéleken, eresz, szegélyek, kémények és tetőablakok mellett minden cserepet rögzíteni kell minimum 1 m szélességben. Valamint 25-35 fokos tető esetén 2 db/m2, 25 foknál alacsonyabb és 35-45 fokos tetőhajlásnál 3 db/m2, 45-55 fokos tetőhajlás esetén 4 db/m2 viharkapocs kell, 55 fok feletti tetőhajlás esetén minden cserepet rögzíteni kell.
Hornyolt tetőcserepeknél a tetőszéleken (eresz, szegélyek, kémények és tetőablakok mellett) minden cserepet rögzíteni kell. Valamint 25-35 fokos tető esetén 2 db/m2, 25 foknál alacsonyabb és 35-45 fokos tetőhajlásnál 3 db/m2, 45-55 fokos tetőhajlás esetén 4 db/m2 viharkapocs kell, 55 fok feletti tetőhajlás esetén minden cserepet rögzíteni kell. A rögzítésnél fontos, hogy se alul, se túlságosan felül ne becsüljük a szükséges mértékét, hiszen előbbi esetben a biztonság, utóbbiban a gazdaságosság rovására megy a pontatlanság. Ma már léteznek olyan gyártói méretező programok (szoftverek), amelyekkel pontosan meghatározhatjuk a szükséges rögzítés mértékét.
Ez idáig a cserepek rögzítéséről beszéltünk, de ugyanilyen fontos a gerinccserepek (kúpcserép), szegélycserepek rögzítése is. A gyártók általában már külön szélcserepeket gyártanak, ezek alkalmazása biztonságossá és esztétikusabbá is teszik tetőnket.
Célszerű a kiválasztott tetőfedő rendszer egyéb kiegészítő elemeit is alkalmazni (ereszkialakítások, rovarhálók, alátétlemezek, kiszellőzők, gerinc kiszellőzők, tetőkibúvók, átvezetések), ezen ne spóroljunk. Léteznek egyéb viharálló tetőfedések is, például a ciklonok és 160 km/órás szélviharok miatt Új-Zélandon kifejlesztett „Gerard” tető, amelynél az egymásba kapaszkodó acéllemeztáblákat 8-8 ponton rögzítik.

A háztulajdonos teendői

  • SZEMREVÉTELEZÉSSEL RENDSZERESEN ELLENŐRIZZÜK, nincs-e lecsúszott vagy törött cserép a tetőn, ha látunk ilyeneket, amint lehet, javítsuk vagy javíttassuk ki.
  • FIGYELJÜNK A TETŐSZÉLLEZÁRÁSOKRA, bádogszegélyekre is (kémény, falszegély stb.).
  • VEGYÜK SZEMÜGYRE A HÓFOGÓK ÁLLAPOTÁT, hiányosságuk komoly balesetet, milliós károkat okozhat.
  • A TETŐRÉSZ ALATTI falrész elszíneződése páralecsapódásról árulkodik, az pedig törött cserépre, szakadt tetőfóliára utal.
 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu