A sokoldalú és dekoratív gabion

A sokoldalú és dekoratív gabion

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Immár 7000 éve ismert az emberiség előtt a gabion (kas, kosárka), amely szépen megépítve akár portánk dísze, éke is lehet. A XX. század közepétől a gabion dróthálóból rendszerszerűen összeállított konténert, drótkosarat jelent, amely sokféle töltőanyaggal végtelen megjelenési lehetőséget kínál kertben, épületeknél vagy köztereken, de mind gyakrabban tűnik fel már négy fal között is.

keritestamfal gabion 720


A sásból font és iszappal kitöltött kasokat már az egyiptomiak is használták a Nílus partvédelmére. A gabion számtalan célra felhasználható, mint támfal, kerítés, keskeny kerítés, térelválasztó fal, lépcső, díszfal, zöldfal, de a mai napig használják vízépítésben is. A gabionfal végső kinézetének szinte csak kreativitásunk szab határt, változatossága, megjelenése a gabionfalba rakott anyagtól függ. Az anyagok sokszínűsége, változatossága a gabionfalat nemcsak kültéri, de beltéri használatra is alkalmassá teszi, mind gyakoribb a belsőépítészetileg átgondolt, megtervezett alkalmazása.

Mi is az a gabionfal?
A gabion alatt napjainkban az acélhálóból kialakított konténert értjük, amely számtalanféle töltőanyaggal feltölthető, emiatt variációs lehetősegeinek csak a fantázia szab határt. A gabion kosár anyaga horganyzott vagy műanyag bevonatos acél huzal, az ebből kialakított kosár mérete igen változatos lehet, vastagságuk általában 0,5-1,00 méter. Az acélháló készülhet hegesztett vagy fonott kivitelben, a kihasasodás elkerülése érdekében a szemben lévő oldalakat gyakran összekötik, vagy más módon erősítik a kosarakat.
A gabionfalakat leggyakrabban támfalként, kerítés támfalaként használják, ilyenkor előre elkészített alapra rakják a kosarakat, majd erre a következő sorokat, amíg el nem érik a kívánt magasságot. Ebben az esetben súlyánál fogva biztosítja a rézsű állékonyságát. Sok előnyéből néhányat megemlítünk: nem igényel speciális alapozást, vízáteresztő (nem keletkezik hidrosztatikai nyomás), fagyálló, rugalmasan illeszkednek, így a mozgásait repedésmentesen áthidalják. Alapozása jó talajviszonyok esetén minimum 35 cm vastagságú tömörített kavics ágyazat vagy beton sávalap. Hátránya, hogy nagyobb magasságnál egy-másfél méter hasznos alapterületet is elvisz telkünkből, de létezik olyan megoldás, amelynek szélessége csak 30 cm. Utóbbi speciális gabionok azért tudnak ilyen keskeny szerkezettel készülni, mert nem több egymásra helyezett kosárkából készülnek, hanem egy, magasságilag méretre gyártott elemből, amelyek kiképzése olyan, hogy a gabionok rácsos tartóként működnek, és a gabionfalakat a feltöltött rész felé „hátra horgonyozzák”. Az így elkészített gabionok ugyanúgy feltölthetők szinte bármilyen töltőanyaggal, mint a hagyományosak.

keritestamfal gabion 1
Mire használható a gabion?
KERÍTÉS. Gabionból a „hagyományos” dróthálós kerítés helyett készíthetünk az utcai telekhatárra esztétikus, vékony kerítést. A ponthegesztett hálóból 25 cm széles szerkezetet kell létrehozni, alapozása itt már kavicságyazat helyett pontalap. Az oszlopokat ezekbe az alapokba kell beállítanunk. A töltőanyaggal feltöltött, elkészített kerítés tömör mivolta biztosítja kertünk intimitását, ugyanakkor a magunk tervezte megjelenés esztétikus környezetet teremt. A kerítést variálhatjuk fa- vagy acélbetét szakaszokkal, mert a kő és a fa ritmikus használata, a két természetes anyag egymásra hatása különleges hangulatot hoz létre. A vékony kerítés nemcsak utcai kerítésként, hanem akár telken belüli térelválasztóként is alkalmazható, vagy lugasok, kiülők, pergolák, szaletlik oldalfalaként.
KERTI TÉRELVÁLASZTÓ. A kerti térelválasztó készülhet vastagabb gabionból is, ilyen esetben is ponthegesztett háló a kosarak anyaga, de vastagságuk már 30-50 cm. Átgondolt tervezéssel a térelválasztó falba kerti ülőkét, csobogót is beépíthetünk. A kerti térelválasztót elkészíthetjük díszfalként is, ami abban tér el a térelválasztótól, hogy a beletöltött köveket, anyagokat előre megtervezetten, gondosan válogatjuk össze. Anyagában, színvilágában ezek akár soronként is változhatnak, akár vízszintes, akár függőleges irányban, de vigyázzunk: a kevesebb mindig több, ne vigyük túlzásba a kövek, egyéb töltőanyagok keveredését.
KÜLSŐ LÉPCSŐ. Egyedi gabionkosarak segítségével lépcsőfokok, illetve lépcső támfalak is könnyen, gazdaságosan és gyorsan kialakíthatók. Alárendelt, ritkábban használt lépcsőknél a gabion felülete maga lehet a lépcsőfok, míg igényesebb megoldást kínál a kő, fém vagy fa lépcsőfokburkolattal ellátott lépcső. Napi használatú lépcsőknél mindenképpen javasolt, hogy tegyünk a gabionra járólapot, mert így jóval kisebb a botlás, elesés veszélye.
ZÖLDFAL. A kővel töltött gabionfal oldalába, tetejére virágföldet telepítve ízléses növény- és kőkompozíció alakítható ki. E kompozíciók növelik kertünk esztétikáját, megtörik az esetlegesen kényszerből létrehozott betonfelületek egyhangúságát. A zöld gabionokkal függőleges irányban növelhetjük a zöld területet, ami kis telkeken vagy teraszos lakásoknál nagy előnyt jelent. Ha ilyenbe vágjuk a fejszénket, a hangsúlyt a gabionfal oldalában fejlődő növények kapják. Ebben az esetben nem szabad megfeledkeznünk a csepegtetéses öntözőrendszer beépítéséről sem, ellenkező esetben a zöldfalba telepített növények vagy meg sem gyökereznek, vagy kiégnek, elpusztulnak. Zöldfalat szinte bármilyen gabionfalból készíthetünk, legyen az akár támfal, kerítés vagy díszfal.

keritestamfal gabion 3
Milyen töltőanyagokat választhatunk?
A formák, színek, anyagok óriási választékával találjuk magunkat szemben – kulékavics, mészkő, gránit, andezit, homokkő, üvegszikla, bontott tégla, fa és még sok más is –, ezért vigyázzunk, hogy e gazdagság ne vigyen bennünket túl eklektikus irányba. Talán a válogatásnál még jó ötletnek tűnhet együtt a sokféle anyag, a végeredmény azonban bizonyosan csalódás lesz. Végül nagyon fontos, hogy a kosarakba rakott anyag mindig fagyálló legyen.

keritestamfal gabion 4


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu