Egészségünkre is káros a zajszennyezés

Egészségünkre is káros a zajszennyezés

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Nem csak kellemetlen, ha egy légkalapács zaja ébreszt bennünket, vagy épp nem tudunk elaludni a menetrend szerinti repülőjárat hajtóművétől: a tartós zajártalom fejfájást, tartós kimerültséget és akár komoly egészségügyi problémákat is okozhat. 

egeszsegunkreiskarosazajszennyezes 720

 

A városban élők többsége az egészséges határérték feletti zajszennyezésnek van kitéve, ami növelheti a magas vérnyomás, a stroke és a szívroham kockázatát. Hosszú távú megoldást jelenthet, ha nyílászáróinkat hangszigetelő ablakokra cseréltetjük, az Inoutic ehhez ad most hasznos tanácsokat.
Tudományos vizsgálatok szerint a nyugodt, pihentető alvás legfeljebb 20-25 decibel zajterhelés mellett lehetséges. Akik városban élnek, azok számára viszont szinte elérhetetlen ez a szint: már egy forgalmas utca is legalább 70 decibel zajterhelést jelent. Ha épp útfelújítás zajlik az utcánkban, akkor közel 100 decibel, míg egy repülőtér közelében akár 120 decibel terhelés is érhet bennünket. Az Európai Unió lakosságának nagyjából 20 százaléka van kitéve elfogadhatatlan mértékű zajszinteknek.

Az egészségünk bánja, ha nem lépünk időben
A zajterhelés következményei nem csak éjszakai álmatlan forgolódás vagy a reggeli karikás szemek lehetnek. A zajszint csupán 10 decibelnyi emelkedésével akár 7-17 százalékkal nő a magas vérnyomás, a stroke és a szívroham kockázata. A gyermekeket érő hatásokra különösen fontos figyelnünk: kutatások szerint a repülőgépek zajának folyamatos hallgatása rosszabb olvasási készséggel és gyengébb emlékezőtehetséggel jár együtt.

 

egeszsegunkreiskarosazajszennyezes 1
Honnan tudjuk, hogy mekkora zajnak vagyunk kitéve?
Az életminőség megóvására az Európai Unió előírja a stratégiai zajtérkép megrajzolását. E tekintetben Magyarország sajnos még elmaradásban van, de azért egyre több forrásból tudunk tájékozódni. a fővárosiak számára elérhető egy online zajtérkép, amely viszonylag pontos adatokkal szolgál. A Liszt Ferenc Repülőtér közelében élők a légiforgalom okozta zajterhelés mértékéről a Budapest Airport Zrt. honlapján tájékozódhatnak. A nagyobb vidéki városokban élők pedig a helyi önkormányzatnál, illetve a Kormány.hu megfelelő aloldalán tudnak tájékozódni.

 

 

egeszsegunkreiskarosazajszennyezes 3

 

Mekkora változást hozhat az ablakcsere?
Ha elhatároztuk magunkat az ablakok cseréje mellett, akkor érdemes legalább 5 decibel javulást megcéloznunk a hangszigetelésben. Ettől hálószobánk még nem válik meditációs szobává, de határozottan jobban alszunk. Ha egy kicsit többet tudunk áldozni az egészségesebb környezet érdekében, akkor 10 decibel hangszigetelés javulással akár a felére csökkenthetjük a lakásunkban a zajszintet!

Milyen nyílászárót válasszunk?
Ajánlott szakember véleményét kérni, de legalább 4., még inkább 5. hangszigetelési osztályú terméket érdemes választani. A minőségi nyílászárógyártóknál ez ma már alap, például az Inoutic kínálatában már a középkategóriás Prestige műanyag profilrendszer is 47 decibellel csökkenti a külső zajt.


inoutic logo


További információ: www.inoutic.hu


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu