Nincs többé nedvesedő pincefal!

Nincs többé nedvesedő pincefal!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A mai egyéni igényeket és a jelenlegi hőtechnikai követelményeket figyelembe véve elengedhetetlen a különböző épülethatároló szerkezetek megfelelő hőszigeteléssel való ellátása. Fontos, hogy gyakorlatilag az egész épület felületét folytonosan és megszakítatlanul körbeszigeteljük pincepadlótól egészen a magastetőig, hogy majd a téli fűtési idényben a hőveszteség a lehető legminimálisabb legyen.

nincstobbenedvesedopincefal 720


A különböző épülethatároló szerkezetek professzionális és tartós szigeteléséhez különböző minőségű és teljesítményű hőszigetelő anyagokra van szükség, nem mindegy, hogy talajba kerülő épületszerkezetet vagy magastetőt szigetelünk. Részletezzük egy kicsit, milyen szempontokat kell figyelembe vennünk talajban-lévő vagy talajhoz közelihőszigetelések optimális kiválasztásához!

1. A talajba kerülő épületszerkezeteknél – úgymint a pincepadló, a pincefal vagy pedig a talajon fekvő padló – a hőszigetelésnek bírnia kell majd az épület terheit, a talajból eredő nyomást, ellen kell állnia a víz behatásainak (talajpára, talajnedvesség, talajvíz) és a téli fagyhatásoknak is.

2. A terepszint feletti szakaszon – ez a gyakorlatban a járda szintje feletti szakasz, ami a járda járófelületétől kb. 40-60 cm-es magasságig tart – szintén olyan hőszigetelő anyagra van szükség, ami bírja a téli fagyhatásokat, a talajból felszivárgó nedvességet és az egyéb mechanikai igénybevételeket, ezen felül pedig még megfelelő ellenállással rendelkezik a légköri csapadékból származó úgynevezett mandinervizekkel szemben is.

3. Felhasználási területtől függetlenül, a mindezen igénybevételekkel szembeni ellenállás mellett a kiválasztott hőszigetelő terméknek természetesen kiváló hőszigetelési értékkel, azaz alacsony deklarált lambda értékkel is kell rendelkeznie.

nincstobbenedvesedopincefal 1
A szigetelő anyagok számára nem egyszerű a kihívás, de nem is lehetetlen. Az URSA XPS extrudált keményhab hőszigetelő termékek példának okáért – fajtától függően – 30-70 tonna/m2 terhelhetőséggel rendelkeznek, és nedves környezetben is csekély a vízfelvételük. Nem meglepő hát, hogy a gyártó bizalommal ajánlja változatos profilú keményhabjait az itt felsorolt felhasználási területek bármelyikére beépíteni, mivel azok bizonyítottan magas szintű teljesítményt nyújtanak majd, a lakók nagy örömére.
Az URSA extrudált polisztirol termékek élkialakítását úgy tervezték meg a szakemberek, hogy az illesztéseknél a különböző hőhíd hatásokat hatékonyan lehessen velük kiküszöbölni. Az XPS portfólióban szereplő tompa ütközésű vagy lépcsős ütközésű termékek közül az átmenő vonalmenti hőhídhatás elkerülése érdekében a pincefal, pincepadló és a talajon fekvő padlóépületszerkezetek szigeteléséhez ajánlatos az URSA XPS N-III-L, N-V-L vagy N-VII-L néven forgalmazott, lépcsős élkialakítású termékeket választani.

nincstobbenedvesedopincefal 2

A járdaszint feletti szakasz szigeteléséhez azért az URSA XPS WGR megnevezésű termék ajánlható, mert a termék különlegesen strukturált felületi kialakítása lehetővé teszi, hogy a felületképző tapaszréteg – ami fogadja az üvegszövet hálót – jól megtapadjon a termék felületén. Ez az XPS termék „kettős” felületkialakítással rendelkezik, ami egész pontosan azt jelenti, hogy az ostyaszerűen strukturált felület még egy plusz felületi benyomással is el van látva, ezáltal pedig jóval nagyobb felületen biztosított a tapadás, hiszen a felület megnövekszik a tapaszréteg számára.

Érdemes tudni, hogy az URSA extrudált polisztirol termékek felhasználási területei nem szorítkoznak csak a fentiekre. Az URSA XPS WGR termék kiváló hőszigetelési teljesítményt nyújt vasbeton szerkezetek bent maradó zsaluzataként (pl. egy falazott falban elhelyezkedő vasbeton pillér elé vagy vasbeton áthidaló elé hőszigetelésként), ha pedig valaki éppen zöldtetőt, terasztetőt, fordított tetőt, parkolótetőt álmodik, a lapostetők szigeteléséhez az URSA XPS N-III-L, N-V-L, és N-VII-L termékek jelentik a legjobb választást.
ursa logo
Varga Tamás
Alkalmazástechnológus
URSA Salgótarján Zrt.
www.ursa.hu

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu