Magyar vagy nem magyar?

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Egyes felmérések szerint minden második magyar fogyasztó fontosnak tartja, hogy az általa vásárolt termék magyar legyen. Ha módunkban áll, szívesen vásárolunk tehát magyar tejtermékeket, húst stb. De vajon minden esetben meg tudjuk-e állapítani a csomagoláson feltüntetett információkból, hogy a választott termék honnan származik A fogyasztók az esetek nagy többségében a márkanévből vagy a megnevezésből következtetnek arra, hogy a kiválasztott termék magyar-e. Napjainkban azonban nem mindig lehet ilyen egyszerűen, a márkanév alapján meghatározni a termék konkrét származási helyét.

 

magyar termek

 

Mitől magyar a termék?

A termékek eredetével kapcsolatban több kérdés is felmerülhet azokban a tudatos fogyasztókban, akik előnyben részesítik a magyar termékeket, és szívesebben vásárolnak hazai árut. Hazainak tartják-e a fogyasztók például azokat a termékeket, amelyek márkaneve ugyan magyar, de külföldi gyárban készítették Esetleg akkor is magyarnak tartják a terméket, ha azt külföldi alapanyagokból, de Magyarországon gyártották Minden esetben megtudja a fogyasztó a csomagolás alapos áttanulmányozása után, hogy az adott termék melyik országban készült
A téma kapcsán annak próbáltunk utánajárni, hogy az egyes régi, közkedvelt magyar élelmiszerek közül az elmúlt évtizedekben hazánkban végbement privatizációk után melyek gyártása maradt továbbra is az ország határain belül, és ez minden esetben kiderül-e a fogyasztó számára a csomagolásról. Több termékcsoport számos termékének csomagolásán feltüntetett információkat megvizsgálva az alábbiakat tapasztaltuk.

A Tibi itthon készül. A Boci nem. És a Balaton?

Az édesipari termékek között található a legtöbb, évtizedek óta a piacon lévő, közkedvelt magyar márkanév, azonban ezek igen kis hányadát állítják elő Magyarországon. Csokoládék közül a Bonbonetti Kft. által forgalmazott termékeket készítik hazai gyárban, amelyek közül a legismertebbek a Tibi márkacsalád, a Cherry Queen termékek, valamint a francia drazsé és a Duna kavics. Nosztalgia termékekként jelentek meg újra a piacon az Egerben készített Stühmer csokoládék.
A sokak által még mindig magyarnak vélt Boci és Szerencsi Szerecsen csokoládékat azonban már Csehországban, a Piros Mogyorós termékeket pedig Szlovákiában állítják elő. Ezeket az információkat a körültekintőbben vásárló fogyasztók a termékek csomagolásán megtalálhatják, kivéve a Boci Bársony csokoládék esetében, mivel ezeken csak a forgalmazó adatait tüntetik fel. Szintén nem állapítható meg a Kraft Foods Kft. által forgalmazott csokoládé szeletek – Sport szelet, Lottó, Kapucíner stb. – származási helye a termékek csomagolásáról. A Balaton szelet esetében a forgalmazó mellett származási helyként az EU van megjelölve, ami ugyan jogszerű, de a vásárlónak kevés információt jelent.
A Győri márkatermékek nagy részének gyártása továbbra is hazánkban, Székesfehérváron folyik, azonban a Jó reggelt kekszek, a Dörmi kismackók, a Zabfalatok és a Pilóta Piskóták külföldön (Csehország, Lengyelország) készülnek.

Bébiételek és konzervek

A Kecskeméti bébiételek – bár a nevükből logikusnak tűnne – ma már nem Kecskeméten, de továbbra is hazánkban, a külföldi márkanevű Hipp termékekkel együtt a Hipp Kft. hanságligeti gyárában készülnek. A Kecskeméti Konzervgyárban is állítanak elő még bébiételeket, amelyek Univer név alatt kerülnek az üzletek polcaira. Tehát a piacon fellelhető közismertebb bébiételek mind hazai gyártásúak.
A Globus készétel konzervek vásárlásakor is érdemes elolvasni a címkén feltüntetett származási helyre vonatkozó információkat, hiszen többségük már nem hazánkban készül, hanem a közeli Csehországban állítják elő őket.

A Traubisoda és a Dreher is itthon készül

Az üdítők piacán hagyományos magyar termékeknek tekinthető Sió, Márka, Traubisoda gyártása továbbra is itthon történik. Ezen termékek esetében elmondható, hogy a jól ismert magyar márkanév valóban hazai előállítású termékeket takar.
A sörök tekintetében pedig a nem feltétlenül magyaros hangzású márkanevek mögött is vannak magyar termékek, amelyekkel az átlagfogyasztó nem minden esetben van tisztában. Egyes felmérések szerint a vásárlók többsége úgy gondolja, hogy a Dreher nem magyar előállítású sör, holott hazai sörgyárban készítik.

A címke sem ad egyértelmű felvilágosítást

Az élelmiszerek címkézésére vonatkozó jogi szabályozás a termékek eredetét tekintve nem feltétlenül kedvez a tudatos fogyasztóknak. A jogszabályok mindössze azt követelik meg, hogy az élelmiszerek csomagolásán fel kell tüntetni az előállító vagy a forgalmazó nevét vagy cégnevét és címét. Az eredet vagy származási hely feltüntetése csak abban az esetben szükséges, amennyiben ennek hiánya a fogyasztót megtévesztheti az adott élelmiszer tényleges származása vagy valódi eredete felől. A fentiekből következően sajnos még azokban az esetekben sem mindig derül ki, hogy mely országból származik a termék, ha a gyártó a vonatkozó jogszabályoknak eleget tesz.
Mivel egyre nagyobb a hazai előállítású termékek iránti kereslet, ezért mindenképpen indokolt lenne részletesen szabályozni a magyar termék kérdését, a nemzeti jelképek használatát az élelmiszerek csomagolásán.

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Egyediség és praktikum a konyhában

Szaporodnak a főzőműsorok, recept blogok és otthoni vacsorapartik, a főzésben egyre többen látják meg a kipipálandó háztartási munka mellett a kreatív szórakozás lehetőségét. Ezzel együtt vált a korábbinál is fontosabb szereplővé a lakásokban a konyha. Szaporodnak a főzőműsorok, recept blogok és otthoni vacsorapartik, a főzésben egyre többen látják meg a kipipálandó háztartási munka mellett a kreatív szórakozás lehetőségét. Ezzel együtt vált a korábbinál is fontosabb szereplővé a lakásokban a konyha. Mivel továbbra is népszerű a nappalival egybenyitott amerikai stílusú elrendezés, sőt, a két helyiség még a pár évvel ezelőttinél is jobban egymásba ér a friss trendek szerint, rég nem „kiszolgáló helyiségről” van szó. A konyhának is egyedinek, stílusosnak, viszont továbbra is praktikusnak kell lennie. A nyitott elrendezés miatt a korábbinál is fontosabb szerepet kapnak a minőségi gépek. A szagelszívó elengedhetetlen, de fontos például az is, hogy milyen hangosan zúg a hűtő vagy a mosogatógép. A jól megválasztott gépek persze a hatékony munkát is segítik, nem utolsósorban pedig kevesebbet fogyasztanak. Bár a modern konyhát hajlamosak vagyunk úgy elképzelni, hogy dugig van gépekkel, azonban tudatosabb döntés, ha csak azt telepítjük, amit tényleg használunk is. Ha nem ruházunk be speciális eszközökre, amiket azután be sem kapcsolunk, jobb minőségűt is választhatunk azokból, amelyeket megveszünk. Az energiatakarékos berendezések kiválasztásában az EU-ban a háztartási gépeken kötelezően megjelenített energiatanúsítvány segít. Ahogy mondani szokták, a legolcsóbb energia a fel nem használt energia, gondos tervezéssel pedig jóval kevesebbre lesz szükségünk. A konyhában a legtöbb világosságot a munkapult igényli, igyekezzünk ezt úgy elhelyezni, hogy a lehető legtöbb természetes fényt kapja. Jól tervezett szellőzéssel a szagelszívóra is kevesebbszer lesz szükség. A világítást érdemes LED-esre cserélni, ami ugyan nagyobb beruházást jelent, az izzók hosszú élettartama miatt viszont egyértelműen megtérül. Minden energiatakarékos és környezettudatos megoldás nagyon-nagyon divatos, tehát nem csak a pénztárcánknak és a környezetnek teszünk jót, ha energiatakarékos világítást, gépeket és például a különböző hulladékok elkülönítését lehetővé tévő szelektív kukát választunk, de még az ismerősök elismerő tekintetét is bezsebelhetjük ezekkel. Bármi is a trend, igazán szerethetővé a praktikus elrendezés teszi a konyhánkat. A cél, hogy a fő alkotóelemek – a hűtő, a tűzhely és a mosogató – között a lehető legkevesebb felesleges kilométert gyalogolva dolgozhassunk, és mindegyik mellett legyen elegendő pultfelület a pakoláshoz. A munkafolyamatokat figyelembe véve érdemes egy falon elhelyezni a hűtőt és a tűzhelyet – elég távol egymástól ahhoz, hogy a sütő hőjével ne kelljen a frizsidernek megküzdenie –, velük szemben pedig a mosogatót – mondják az újHÁZ Centrum szakértői. Ez az úgynevezett munkaháromszög kétsoros, U vagy L alakú konyhákban egyaránt létrehozható. Az alapfelszerelés, a gépek és tároló helyek mellett a konyha közösségi térré válásával egyre hasznosabb lehet egy ide tervezett, a konyhaszigetbe vagy falba épített pihenőhely, ahol a szakácsot szórakoztató társaság is kényelmesen elhelyezkedhet. A harmonikus és trendi konyha kialakításának egyik kulcsfontosságú tényezője a burkolat. A végtelen sok lehetőség és stílus között nehéz választani, a trenddiktátorok szerint viszont most már nem is kell! Már nem a vegytiszta, tökéletesen egységes, „katalógusból kivágott” konyha a legtrendibb. A profik a valóban személyre szabott megoldásokra szavaznak – ha a végeredmény egyedi és kissé eklektikus, annál jobb! Így tehát a szeretett régi tálaló – talán némi felújítással, festéssel – kiválóan megfér majd az újonnan vásárolt minimál stílusú szekrények között, vagy éppen az ipari hangulatú, fémpolcon találhat a legjobb helyet a finom porcelán. A variációs lehetőségek bővítésében fontos szerepe van az egyre sokszínűbb kínálatnak is. Nem csak a bútorlapok vagy burkolatok színével, anyagával játszhatunk, ha tetszik, főszereplő lehet a letisztult alapok mellett egy látványos csaptelep, vagy épp egy ütős színű mosogató is – hívják fel a figyelmet az újHÁZ Centrum szakértői. A modern konyhák eleganciáját nem a díszítés, hanem a minőségi anyagok és átgondolt formatervezés adják, illetve hódítanak a természetes – vagy azt idéző – anyagok és burkolatok. A tömörfa helyett arra megtévesztésig hasonlító, könnyen tisztítható kerámialapokkal játszatunk, és egyre nagyobb teret kapnak a korábban csak a funkcionális darabokon megjelenő fémek. Bár a természetes és pasztell árnyalatokkal továbbra sem nyúlhatunk mellé, egy kis csillogás minden helyiségnek jót tesz, a konyha sem kivétel. A konyhagépekről már jól ismert inox mellett a sárga- és vörösréz, az arany vagy a bronz árnyalat is megjelenhet akár burkolat, akár kiegészítők formájában.  

A Diego 2017-es trendjei

2017 áprilisában jelenik meg a DIEGO új, tavaszi-nyári katalógusa, mely ezúttal kibővített oldalszámmal, több mint 90 oldalon mutatja be a DIEGO termékpalettáját, illetve legújabb trendjeit. 2017 áprilisában jelenik meg a DIEGO új, tavaszi-nyári katalógusa, mely ezúttal kibővített oldalszámmal, több mint 90 oldalon mutatja be a DIEGO termékpalettáját, illetve legújabb trendjeit. A budaörsi laboráruházban kialakított mintaszobákat is ezekhez a trendekhez igazítottuk, melyekhez a termékeket különleges aprólékossággal, külföldi szakmai látogatások alkalmával választottuk ki, hogy mindenki a saját ízlésének megfelelő terméket találja meg áruházainkban. A DIEGO célja, hogy „magasabbra terjeszkedjen”, a padlótól a falon át az ablakig. Eddig ugyanis főként padlóburkolati áruházként tekintettek ránk, azonban a tapéta, a függöny és a karnis termékcsoportok lehetővé teszik a lakberendezési áruházként való kategorizálásunkat. Pasztell A visszafogott színek igazán népszerűek most, nemcsak a divatban, hanem a lakberendezésben is. A színek, mint tudjuk, különböző élettani hatással vannak ránk: az élénk, erőteljes színek serkentenek, élénkítenek, míg a pasztell- és a földszínek nyugtató hatással bírnak. A pasztellszínek, mint a babakék, púderrózsaszín, mentazöld, pasztellsárga amellett, hogy divatosak, nagyon jó választásnak bizonyulnak abban az esetben is, ha valaki nem szívesen alkalmaz élénk, erős árnyalatokat otthonában, vagy tart attól, hogy nem jól választja meg ezeket a színeket. Sokféle stílushoz illeszthetők, és egyszerűen nem lehet tévedni velük! Geometrikus Hódítanak a geometrikus mintázatok, divatosak a négyzet-, kör-, téglalapminták, melyeket alkalmazva izgalmas felületekben gyönyörködhetünk, legyen szó akár tapétáról, függönyről vagy szőnyegről. Világos színekkel kombinálva jó alapot teremthetünk, melyhez egy kiemelt árnyalatot, például – 2017 trendszínét – a lombzöldet használva igazán kellemes, otthonos környezetet hozhatunk létre. Photoprint Hihetetlenül látványos falfelületeket hozhatunk létre a fotóhatású tapéták segítségével. A fantáziánk bátran szárnyalhat: vágyhatunk könyvtárszobára, télikertre, dzsungelhangulatra, vagy akár egy virágokkal dekorált falra is, a Diego tapétáival mindez könnyedén kivitelezhető. Tapétát használva könnyedén és gyorsan, akár egy délután alatt létrehozhatunk olyan, az eredeti felületekhez megszólalásig hasonlító burkolatokat, falborításokat (pl. farakás, tégla), melyeket egyébként csak szakember segítségével tudnánk megvalósítani. Az óriási levelekkel, trópusi mintázatokkal dekorált felületek népszerű lakberendezési trendet követnek. Ha ennek a divatnak szeretnénk hódolni, akkor nemcsak trópusi mintás tapétát, hanem azonos mintázatú bútorszövetet, sötétítőfüggönyt is találhatunk a DIEGO kínálatában, így a mintázatokat könnyedén összehangolva saját otthonunk dizájnereivé válhatunk! Csillogás A csillogó termékek divatja örök! Csillogó szálakkal szőtt szőnyeg, fényes felületű laminált padló, apró glitterekkel dekorált tapéta, bársonyhatású bútorszövet, fényes függönyanyag, csillogó kövekkel díszített karnis – ezekkel, a DIEGO kínálatában megtalálható anyagokkal stílusos enteriőrt teremthet bárki a saját otthonában, ráadásul a fényes felületek optikailag is nagyobbnak láttatják a teret, így használatukkal nemcsak elegáns megjelenést, hanem akár nagyobbnak tűnő teret is kialakíthatunk. Az enteriőrök sokszínűségét az online térben is megtapasztalhatjuk a Stílusvarázsló használatával, amely a DIEGO weboldaláról elérhető. A Stílusvarázslóban három különböző mintaszobát (nappalit, hálószobát és gyerekszobát) öltöztethetünk fel a DIEGO termékeivel. A választott padló és tapéta azonnal megjelenik a látványterven, így könnyedén összehangolható azok színe és mintázata. A látványtervek alatt megtalálható a termékek ára, sőt, a kalkulátor segítségével, a szoba méretei alapján kiszámítható, hogy pontosan mennyi termékre lesz szükség a belső tér átalakításakor. A mennyiséget felvehetjük a bevásárlólistára, amit elküldhetünk egy választott áruháznak, vagy e-mailben emlékeztetőként magunk számára. A DIEGO célja, hogy a laminált padló és a tapéta mellett idén további termékcsoportokat (függöny, padló- és darabszőnyeg) integráljon a Stílusvarázslóba. www.diego.hu {igallery id=4799|cid=873|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

8 +1 érdekesség a Víz Világnapján

Várhatóan 350 ezer néző érkezik 2017. július 14-30. között megrendezendő 17. FINA Világbajnokságra, közülük közel 100 ezren külföldről. Minden idők legnagyobb magyarországi sporteseménye a turizmusra is jelentős hatást gyakorol majd, egyben kiváló lehetőséget biztosít arra is, hogy az ide érkező turisták és vendégek megismerkedjenek hazánk talán legértékesebb természeti erőforrásával: a termál- és gyógyvizekkel. Várhatóan 350 ezer néző érkezik 2017. július 14-30. között megrendezendő 17. FINA Világbajnokságra, közülük közel 100 ezren külföldről. Minden idők legnagyobb magyarországi sporteseménye a turizmusra is jelentős hatást gyakorol majd, egyben kiváló lehetőséget biztosít arra is, hogy az ide érkező turisták és vendégek megismerkedjenek hazánk talán legértékesebb természeti erőforrásával: a termál- és gyógyvizekkel. A Víz Világnapja alkalmából íme 8+1 érdekesség a „víz országáról” és a 17. FINA Világbajnokságról. 1. Magyarország területének 80 százaléka alatt található termál-, illetve gyógyvíz. Hazánk – termálvízkészletét tekintve – világviszonylatban az 5. helyen áll, Japán, Izland, Olaszország és Franciaország után. 2. A 17. FINA Világbajnokság fő helyszíne a Duna Aréna a fenntarthatóság jegyében épült, az első olyan hazai komplexum, amely a világversenyt követően visszabonthatóvá válik – 15 ezres befogadóképessége 6 ezresre csökken. 3. Európa legnagyobb édesvízi tava, a Balaton mellett hazánkban található a világ legnagyobb természetes gyógytava, a Hévízi-tó is. A tó nevezetessége és egyben Hévíz város szimbóluma a vízililiom. A világbajnokság kabalái, Lili és Lali szintén az egész világon ismert, de Magyarországra kiemelten jellemző vízililiomok.  4. A szinkronúszóknak helyet adó, a Városligeti-tavon felépítendő helyszín lesz az első olyan mobilmedence a FINA világbajnokságok történetében, amely nem egy stadionban vagy arénában, hanem ezeken kívül, természetes környezetben várja majd a versenyzőket. 5. Budapest 1934 óta birtokolja a fürdőváros címet, ugyanis a világ fővárosai közül ez a város rendelkezik a legtöbb termál- és gyógyvízkúttal. A városban közel 100 termálvizes és ásványvizes, valamint több mint 400 keserűvizes forrás található, hőfokuk 24 és 78 °C közötti. 6. Bár még el sem kezdődött a 17. FINA Világbajnokság, több rekorddal is büszkélkedhet majd: ez minden idők legrövidebb időn belül megszervezett vb-je, hiszen a 2017-es vizes világbajnokság rendezési jogát eredetileg Mexikó nyerte el, de 2015 februárjában visszaléptek a lehetőségtől. A hazai rendezésű világbajnokságon több nemzet vesz részt, mint eddig bármikor a vizes vb-k történetében: várhatóan 208 ország sportolói versenyeznek majd Budapesten és Balatonfüreden. 7. Budapesten jelenleg 15 gyógyfürdő áll a gyógyulni vagy éppen csak pihenni, kikapcsolódni vágyók rendelkezésére. A leghíresebbek közülük a Széchenyi-, a Rudas-, a Gellért-, a Király- és a Lukács-gyógyfürdő. Tavaly rekordévet zártak a fővárosi fürdők: több mint négymillió vendég kereste fel a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt. által üzemeltetett fürdőket és strandokat. 8. A Széchenyi Gyógyfürdő – becenevén a „Szecska” – Budapest és egyben Európa legnagyobb fürdőkomplexuma is. A komplexum három kültéri és tizenöt beltéri medencével rendelkezik, különféle gyógykezelések is igénybe vehetők a létesítményben, ahol nappali kórház is működik. A budapesti gyógyfürdők közül a legmelegebb a Széchenyi fürdő II. számú, 1257 méter mély kútja (77°C). + 1. Magyarország büszkélkedhet a világ legjobb úszónőjével. Hosszú Katinkát zsinórban harmadszor (2014, 2015, 2016) választotta a Nemzetközi Úszószövetség (FINA) a világ legjobb női úszójának.