A vevőcsalogató akciókról

Az ünnepek és az év vége közeledtével a kereskedők szeretnék raktárkészletüket csökkenteni annak érdekében, hogy helyükre új termékek kerülhessenek. Különböző akciókat hirdetnek, és árleszállítással próbálják növelni az értékesítést, becsalogatni a vásárlókat.

 

 

Az üzletekben meghirdetett akciókkal kapcsolatban a vásárlóknak két fogalommal kell tisztában lenniük. Léteznek akciós, árleszállított termékek, és léteznek értékcsökkent termékek.

 

Az akciós termékeknél az árleszállítás oka lehet a raktárkészlet csökkentése, vagy a forgalom növelése. A fogyasztói jogok itt akkor kerülnek előtérbe, ha minőségi kifogás merül fel velük kapcsolatban. Fontos tudnunk, hogy akciós árleszállított termékeknél felmerülő minőségi kifogás esetén az eladó ugyanúgy felel, mintha teljes áron adta volna el a terméket, tehát a jótállási szavatossági jogok teljes egészében megilletik a vásárlót. Ha a termékhez biztosított jótállási jegyen feltüntetett időn belül minőségi kifogás merül fel, az eladó csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a rendeltetésellenes használat volt a hiba oka. Jótállási felelőssége minden más esetben ugyanúgy fennáll, mintha teljes áron adta volna el a terméket.

Értékcsökkenés és jótállás

Más a helyzet az értékcsökkenés miatt árleszállított termékek esetében. Ekkor a terméknek olyan hibája van, amitől az még rendeltetésszerűen használható, de valamely, pl. esztétikai hiba miatt értékcsökkent termékként kerül értékesítésre. Az eladónak a jótállási felelőssége ez esetben is fennáll, de az értékcsökkenés oka tekintetében nem. Ha például egy cipőt színhibás felsőrésszel értékesítenek csökkentett áron, és a vásárló azt elfogadja, hiszen a termék ettől még rendeltetésszerűen használható, akkor jótállási jogait a színhiba miatt utólag nem érvényesítheti. Ha azonban a lábbeli beázik, vagy a talpa eltörik, ezek tekintetében már igen. Kiemelt fontosságú, hogy a vételt igazoló pénzügyi bizonylaton vagy számlán az eladáskor kötelező feltüntetni az értékcsökkenés okát, a vásárlónak pedig ezt meg kell követelnie. A fentiekből következően a minőségi kifogás érvényesítésekor ennek igen nagy jelentősége van.

Ha piacon vásárolunk

Piacra, vásárra általában azért járunk, hogy olcsóbban jussunk hozzá valamely termékhez. Olcsóbb, de nem hibás termékhez! Ha piacon, vásáron vásárolunk, a kereskedők hajlamosak a pénzügyi bizonylat átadását elhanyagolni. Ez a vásárló szempontjából azért jelenthet problémát, mert minőségi kifogása esetén nem tudja igazolni a vásárlás tényét – az pedig csak a számlával bizonyítható -, így pedig a kereskedő elutasíthatja a termék cseréjét vagy javítását. Tehát abban az esetben, ha a kereskedő nem akar számlát adni, inkább ne vegyük meg a portékáját, mert utóbb sok kellemetlenség elkerülhető.
Szeretnénk felhívni az olvasók figyelmét arra, hogy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség rendszeresen közzéteszi azon termékek körét, amelyek valamilyen szempontból nem biztonságosak. Az ilyen termékeket a kereskedő köteles visszavenni, és a vételárat visszaadni.

Hűségnyilatkozat

Év vége előtt több szolgáltató is csábító ajánlattal jelentkezik. Az utóbbi időben terjedt el a hűségnyilatkozatok alkalmazása, növelve ezzel az előfizetők, illetve megrendelők számát. A hűségnyilatkozat mindig kedvezményt ad a szolgáltatási díjból azoknak, akik vállalják a feltételeket. Általában a szolgáltatás igénybevételének hosszát határozzák meg a szolgáltatók, amely idő alatt a fogyasztónak mindenképpen igénybe kell vennie a szolgáltatást. Ha nem ezt teszi, mert például lakhelyet változtat, különböző jogcímeken kell díjat fizetnie, illetve sokszor egy összegben kell megtérítenie az elmaradt szolgáltatási díjat ahhoz, hogy meg tudja szüntetni a jogviszonyt. A szerződés aláírása előtt tehát mindenképpen érdemes alaposan átolvasni a feltételeket. Ha ez nem egyértelmű, kérjük el a szolgáltatótól az általános szerződési feltételeket vagy az üzletszabályzatot, amely részletesen tartalmazza a hűségnyilatkozat feltételrendszerét.
Ha megszívleljük a fentieket, bizonyosan nem kezdjük bosszankodással az újévet.


Ezt követő cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop