Hogyan kerülhetjük el a dugókat?

Bár épülnek kerékpárutak, népszerűsítik a tömegközlekedést, sokan választjuk mégis inkább az autózást. S nem lesz ez másképp a jövőben sem, tehát az utak egyre zsúfoltabbak lesznek. Sokat javít a helyzeten, ha megfelelő információkhoz jutunk az útviszonyokról,forgalmi helyzetekről, akár mobiltelefonunk segítségével.

 

 

Magyarországon az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma elérte a 304 darabot, a jövőben pedig a jelenlegi gépkocsi-állományvárhatóan 70 százalékkal növekszik. A városi utak jellemzően egyenlőtlenül kihasználtak, Budapest úthálózatának alig 10 százalékán zajlik a város közlekedésének 90 százaléka. Ez zsúfolt főutakat és torlódásokat okoz, amelyek fokozzák a közlekedőkben a stresszt, és növelik a balesetek számát.
Tavaly Magyarországon a közúti közlekedés a levegő tisztaság és a zajhatások elleni védelem szempontjából a legproblémásabb ágazattá vált: a CO és NOx 60 százaléka, a CO2 17 százaléka a közlekedésből származott . Mindezek a hatások kedvezőtlenül befolyásolják a városi életminőséget, az utak és építmények minőségét,és a várostervezésre is hatással lehetnek.

EU-s és magyar törekvések

Az Európai Unió „Fehér Könyvének”  felülvizsgálata és az EU Bizottság 2008. évi „ITS6 Intézkedési Terve” kiemeli az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) jelentőségét, és biztosítja támogatását(pl. EasyWay projekt). Az Európai Építésügyi Technológiai Platform (ECTP) és az ERTRAC közúti közlekedési platformtervei, Magyarországon pedig a Magyar Építésügyi Technológiai Platform (www.metp.hu) és az ERTRAC-Hungary (www.ertrac.hu) anyagai, valamint az Egységes Közlekedés fejlesztési Stratégia tartalmazzák a fejlesztési célokat. A legfontosabb célok a balesetek számának csökkentése, a hatékony haladás elősegítése,a környezeti károk mérséklése, valamint a kommunikációjavítása az infrastruktúra és minden érintett között a forgalomról,az útviszonyokról és az időjárásról. A következőkben a legjellemzőbb út közben alkalmazható megoldásokat mutatjuk be.Hagyományos útinformációs rendszerek

A hagyományos útinformációs rendszerek

(Fővinform, Útinform)az útállapotról és forgalmi helyzetről összegyűjtött információkat szolgáltatják az interneten, telefonon vagy a médián keresztül. Hagyományos megoldásnak vehetjük a közlekedők(akár nyilvános rádión át) egymásnak adott információját is. Afőbb közlekedési csomópontok kamerával való megfigyelésén és annak képének közvetítésén alapuló technológia e helyeknek a forgalmi helyzetéről szolgáltat vizuális információt. Hazánkban az UTV rendszere ilyen (www.utv.hu). A Közlekedési Üzenetcsatorna (TMC) technológia egy speciális célhardvert és egy szoftvert igényel, és jellemzően a főutakról szolgáltat hagyományos módon szerzett kiegészítő információkat.

Használja mobilját!

A Valósidejű Közlekedési és Forgalmi Információk (RTTI) technológiaesetén elegendő egy mobiltelefon is a forgalmi információk megjelenítésére. A közlekedési információk begyűjtéséhez a rendszer a felhasználók mobiltelefonja által folyamatosan közölt koordinátákat és sebességet veszi alapul, így automatikusan kialakul a város forgalmi térképe. Ezt a központ visszajuttatja a felhasználók mobiltelefonjára, ahol egy térképen megjelenik a szín kódolt forgalmi információ. Ilyen pl. a mytraffic rendszere(www.mytraffic.hu). Az előbbi technológia adatgyűjtési módszerét alapul véve, és az adatok feldolgozását egy fejlett központi navigációs rendszerre bízva időre optimalizált Valósidejű Közösségi Navigációt kapunk. Útt örő megoldást hozott erre az Egérút navigációs rendszer(www.egerut.com), amely teljesen automatikusan képes számolni útvonalterveiben a város valósidejű aktuális forgalmával,a lehető leggyorsabb útvonalat ajánlva a mobiltelefonon. Mérések alapján a felhasználó 40-50 százalékkal gyorsabban elérheti így úti célját, és az autó fogyasztása is kedvezőbbé válik.


Ezt követő cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop