Hogyan kerülhetjük el a dugókat?

Hogyan kerülhetjük el a dugókat?

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Bár épülnek kerékpárutak, népszerűsítik a tömegközlekedést, sokan választjuk mégis inkább az autózást. S nem lesz ez másképp a jövőben sem, tehát az utak egyre zsúfoltabbak lesznek. Sokat javít a helyzeten, ha megfelelő információkhoz jutunk az útviszonyokról,forgalmi helyzetekről, akár mobiltelefonunk segítségével.

 

 

Magyarországon az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma elérte a 304 darabot, a jövőben pedig a jelenlegi gépkocsi-állományvárhatóan 70 százalékkal növekszik. A városi utak jellemzően egyenlőtlenül kihasználtak, Budapest úthálózatának alig 10 százalékán zajlik a város közlekedésének 90 százaléka. Ez zsúfolt főutakat és torlódásokat okoz, amelyek fokozzák a közlekedőkben a stresszt, és növelik a balesetek számát.
Tavaly Magyarországon a közúti közlekedés a levegő tisztaság és a zajhatások elleni védelem szempontjából a legproblémásabb ágazattá vált: a CO és NOx 60 százaléka, a CO2 17 százaléka a közlekedésből származott . Mindezek a hatások kedvezőtlenül befolyásolják a városi életminőséget, az utak és építmények minőségét,és a várostervezésre is hatással lehetnek.

EU-s és magyar törekvések

Az Európai Unió „Fehér Könyvének”  felülvizsgálata és az EU Bizottság 2008. évi „ITS6 Intézkedési Terve” kiemeli az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) jelentőségét, és biztosítja támogatását(pl. EasyWay projekt). Az Európai Építésügyi Technológiai Platform (ECTP) és az ERTRAC közúti közlekedési platformtervei, Magyarországon pedig a Magyar Építésügyi Technológiai Platform (www.metp.hu) és az ERTRAC-Hungary (www.ertrac.hu) anyagai, valamint az Egységes Közlekedés fejlesztési Stratégia tartalmazzák a fejlesztési célokat. A legfontosabb célok a balesetek számának csökkentése, a hatékony haladás elősegítése,a környezeti károk mérséklése, valamint a kommunikációjavítása az infrastruktúra és minden érintett között a forgalomról,az útviszonyokról és az időjárásról. A következőkben a legjellemzőbb út közben alkalmazható megoldásokat mutatjuk be.Hagyományos útinformációs rendszerek

A hagyományos útinformációs rendszerek

(Fővinform, Útinform)az útállapotról és forgalmi helyzetről összegyűjtött információkat szolgáltatják az interneten, telefonon vagy a médián keresztül. Hagyományos megoldásnak vehetjük a közlekedők(akár nyilvános rádión át) egymásnak adott információját is. Afőbb közlekedési csomópontok kamerával való megfigyelésén és annak képének közvetítésén alapuló technológia e helyeknek a forgalmi helyzetéről szolgáltat vizuális információt. Hazánkban az UTV rendszere ilyen (www.utv.hu). A Közlekedési Üzenetcsatorna (TMC) technológia egy speciális célhardvert és egy szoftvert igényel, és jellemzően a főutakról szolgáltat hagyományos módon szerzett kiegészítő információkat.

Használja mobilját!

A Valósidejű Közlekedési és Forgalmi Információk (RTTI) technológiaesetén elegendő egy mobiltelefon is a forgalmi információk megjelenítésére. A közlekedési információk begyűjtéséhez a rendszer a felhasználók mobiltelefonja által folyamatosan közölt koordinátákat és sebességet veszi alapul, így automatikusan kialakul a város forgalmi térképe. Ezt a központ visszajuttatja a felhasználók mobiltelefonjára, ahol egy térképen megjelenik a szín kódolt forgalmi információ. Ilyen pl. a mytraffic rendszere(www.mytraffic.hu). Az előbbi technológia adatgyűjtési módszerét alapul véve, és az adatok feldolgozását egy fejlett központi navigációs rendszerre bízva időre optimalizált Valósidejű Közösségi Navigációt kapunk. Útt örő megoldást hozott erre az Egérút navigációs rendszer(www.egerut.com), amely teljesen automatikusan képes számolni útvonalterveiben a város valósidejű aktuális forgalmával,a lehető leggyorsabb útvonalat ajánlva a mobiltelefonon. Mérések alapján a felhasználó 40-50 százalékkal gyorsabban elérheti így úti célját, és az autó fogyasztása is kedvezőbbé válik.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Az új budapesti Duna-híd

Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Eredményt hirdettek az új budapesti Duna-híd megtervezésére kiírt nemzetközi pályázaton, az első díjat az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve kapta. A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb. Komoly elismerés Budapestnek, hogy a tervpályázatra a tapasztalt magyar irodák mellett a világ vezető tervezői közül is többen jelentkeztek – mondta az eredményhirdetésen Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a budapesti hidakon egy nap alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember kel át, a belvárosi szakasztól eltérően a város déli szakaszán nincs elég átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között – mutatott rá. Csepel mint Budapest egyik aranytartaléka fejlődésének feltétele a Budával és a szomszédos kerületekkel való gyors és közvetlen összeköttetés megteremtése – jelentette ki. Az új híd közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Fontosnak nevezte, hogy az új híd megfelelő kapacitású, ahhoz szervesen kapcsolódó közúti hálózathoz csatlakozzon. Tarlós István elmondta, hogy a várható forgalmi változásokról készült hatástanulmány adatai szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Egy új, déli körgyűrű alakul ki, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három sávos új közlekedési korridor jön létre Buda és Pest között – tette hozzá. A bírálóbizottság döntésénél főbb értékelési szempont volt a hasznosság és az esztétika mellett az innováció, a szerkezeti hatékonyság, a karbantarthatóság és nem utolsósorban a költségek optimalizálása. Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új Duna-híd meghatározó eleme lesz a városképnek, a gyakorlati hasznon túl művészi értékével is jelképezni fogja a XXI. századi Budapestet. Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos az eredményhirdetésen úgy fogalmazott: Budapest csak akkor tud egy város lenni, akkor tud működni, ha hidak ívelik át a folyót, Duna nélkül, hidak nélkül nincs Budapest. Kitért rá, hogy átlagosan 20-25 évente épül – felváltva északon és délen – új dunai átkelő Budapesten, legutóbb 1995-ben a Rákóczi, 2008-ban pedig a Megyeri híd. Kitért rá, hogy a nemzetközi pályázatra 17 hídtervező építész- és mérnöki irodát hívtak meg, a pályázat nagy sikerrel zárult. Az első helyezett tervezővel szerződést kötnek, ezután indul a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése, ami várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni. Fotó: Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda első díjat nyert pályaműve - az új híd látványterve budapest.hu  

Formabontó mesterterv Makaóban

A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A Zaha Hadid Architects Morpheus nemrég átadott szállodája Makao városának megvalósult álmai közé tartozik. A Morpheus szálló esetében hiába keresünk hagyományos értelembe vett vázszerkezetet, határoló falazatot, de találunk helyette szabadon áramló teret, „kitinvázat”, optimális elrendezést, és szobrászati formavilágot. A 40 emeletes épület két magból áll, amelyek a pódiumon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, majd elkülönülve s felfelé haladva, a tetőtéri szinten újra összekapcsolódva eggyé olvadnak. A magasba törekvő projekt ablakai a hagyományos kínai jade-faragási technikákra emlékeztetnek. Az üveg és az északi és a déli homlokzatokat összekötő három lyuk az épületen belül egyedi tereket hoz létre. A saroklakosztályok mind a belső átriumra, mind a városra nyíló kilátással rendelkeznek. A szállodában összesen 770 vendégszoba, s lakosztály találhat. A nagyteljesítményű üvegezés kirekeszti a napenergia jó részét, és a speciális kitinváz a jade-faragás-szerinti technológiát követve a megdermedést követően kellő árnyékolást biztosít. Ahelyett, hogy hűvös lenne azonban az egész átriumban, csak egyes zónáknál használnak lokalizált légkondícionálást, mint például a társalgókban és az éttermekben. {igallery id=4799|cid=961|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Fotókon a Ludovika Campus

Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. Négy kategóriában, mintegy 700 pályamű született a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja fotópályázatán, amelyen a résztvevőknek a Ludovika Campus épületeit, az Orczy-kertet és az egyetemi életet kellett bemutatni. A legjobb pályázatokat ünnepélyes keretek között díjazta a zsűri, az NKE új oktatási épületében rendezett eseményen, amelyen magazinunk két fotósa is előkelő helyen végzett, Palkó György és Holló Hunor nyerte az Építészeti fotók kategóriáját. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem megújuló Ludovika Campusát idén márciusban vehették birtokba az egyetemi polgárok. A városfejlesztés részeként újjászületett és 10 hektárral nagyobb lett Belső-Pest legnagyobb közparkja, a korábban nagyon rossz állapotban lévő Orczy-park is. Egy olyan, a lakosság által díjmentesen használható közpark jött létre, ahol a többi között sportpályák, játszótér, valamint egy pihenésre is szolgáló nagy zöldterület várja a lakosokat. A fotópályázatra négy kategóriában lehetett nevezni: épületfotókat, sorozatokat, valamint a hely szellemét és az egyetemi életet megörökítő alkotásokat lehetett beküldeni. A bíráló bizottság tagjai között volt a többi között Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Dr. Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora és Skardelli György építész is. Nyertes pályaművek: www.ludovikafotopalyazat.hu