A legjobb nyári gumik városi autókra

A legjobb nyári gumik városi autókra

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Az évszakonkénti gumik váltásának fontosságával valószínűleg már mindenki tisztában van, hiszen nyáron és télen egész más időjárási körülmények vannak hazánkban is. A túl hideg és a túl meleg pedig nem egyformán terheli a gumiabroncsokat, így a biztonságos közlekedés elengedhetetlen kelléke a tökéletes téligumikészlet télen és a hibátlan nyárigumiabroncs-szett nyáron.

nyarigumikvarosiautokra 720


Lassan eljön a fordulópont, amikor a téligumik lekerülnek az autókról és a nyárigumik veszik át a helyüket. Bár a nyári gumik cseréjére nincs pontos meghatározás, talán a téli gumis gumiváltás értéke itt is alkalmazható. A téli gumikat ugyanis tartós 7 fok alatti hőmérsékletben szokás felszerelni, ebből adódóan a nyáriakat tartós 7 fok felett már alkalmazhatjuk. Ez általában április végén vagy május elején esedékes.

Persze kicsit lazábban vehetjük a kerékcseréket amennyiben kimondottan városi autókban gondolkodunk. A hosszú utakon ugyanis nagyobb távolságok és nagyobb sebességek is nehezítik az irányítását a járműveknek, még csupán városban vezetett autóknál kisebb az igénybevétel és az utak is egyenletesen tisztítottak télen és nyáron is. Ha városi autó kerékcseréjéről beszélünk, akkor bátran lehetünk az elsők között akik a szezonális kerékcserét megejtik a kedvenc autógumi szervizükben.

Persze legyünk mindig körültekintőek és óvatosan vezessünk, mindig az útviszonyoknak megfelelően, figyelembe véve az időjárást. Nyári gumival például közveszélyes lehet egy hirtelen jött jégpáncéllal borított úton, az áprilisi szeszélyes időjárásban útra kelni. A legjobb városi kisautókat és a díjnyertes nyári gumikat, most az autotudos.hu közreműködésével állítottuk össze.

A legjobb városi kisautók
A városi autók előnye, hogy általában keveset fogyasztanak, kis helyen is elférnek azaz könnyű velük parkolni és közlekedni még forgalmas nagyvárosokban is, de minden modern felszerelés és funkció megtalálható bennük, mint autó társaikban. A népszerűségük egyre nagyobb, hiszen áraik pénztárcabarátok és a használtautó piac is széle skálán kínálja ezen típusú autókat. A legnépszerűbb városi kisautók a Suzuki Swift, a Ford Fiesta, a Fiat Punto, a Peugeot 206 és a Škoda Fabia.

A német DEKRA évről évre összeállítja, hogy melyek a legmegbízhatóbb városi kisautók. Ezt az adatbázisukban lévő 15 millió gépkocsi műszaki állapotát vizsgálva rangsorolják, immáron 10. éve. A 2017-es listára csupán azok az autók kerülhettek fel, amelyekből legalább 1000 darabot kivizsgáltak és maximum 150.000 km-t futottak. Az eredményeket az úgynevezett DMI-indexben hasonlították végül össze, amelyben a 100-as volt a maximálisan elérhető összeg. A felmérésbe csupán az autó és az utasok biztonságára vonatkozó hibákat számították bele.

A legutóbbi teszt eredményeként a legjobb városi kisautó a Honda Jazz volt, melyet a Mazda 2 követett, harmadik helyezett pedig a VW Polo volt. A dobogóról éppen csak lemaradtak a BMW Mini, a Ford Fiesta, a Toyota Yaris, a Seat Ibiza és a Smart Fortwo melyeket még számtalan autó követett. A legjobbak között volt még a Mitsubishi Colt, a Daihatsu Sirion, a Škoda Fabia, a Toyota Aygo, az Opel Corsa, a Citroën C1, a Peugeot 107, a Suzuki Swift és a Ford Ka is.

Díjnyertes nyárigumi-abroncsok
A megbízható városi autókhoz megbízható gumiabroncsokra is szükség van. Ezért az ADAC minden egyes évben kétszer is teszteli a téli és nyári gumiabroncsokat, hogy az autóklub tagjai számára a legfrissebb adatokat tehessék közzé. A legutóbbi, 2017-es nyári gumiabroncs teszt pedig jó iránymutatást adhat számunkra, hogy idén milyen gumiabroncsokat vásároljunk. A 2018-as ADAC nyári gumi tesztre ugyanis még néhány hetet biztosan várnunk kell.

A legutóbbi teszten az ADAC a 195/65 R15 méreteket tesztelte. Figyelembe vették a száraz úton való tapadást, a nedves úton való irányíthatóságot, a zajszintet, a komfortérzetet vezetés közben, az üzemanyag fogyasztást, a gumik kopását és az így kapott értékeket súlyozták, hogy kialakuljon a ranglista. 2017-ben összesen 2 gumi kapott „jó” értékelést, 2.5 alatti pontszámmal (minél kisebb a pont, annál jobb a gumi). A 2017 legjobb gumiabroncsai a Goodyear EfficientGrip SUV és a Cooper Zeon 4xS Sport voltak.

2016-ban azonban sokkal több gumiabroncs ért el szép eredményt a teszten 185/65 R15 gumiméretben. Így ezek a gumik is bátran szerelhetőek nyáron városi autókra: Vredestein Sporttrac 5, Continental PremiumContact 5, Dunlop Sport BlueResponse, Goodyear EfficientGrip Perf. Hankook Kinergy ECO K425, Nokian Line és a Kumho Ecowing ES01 KH27. Ugyanekkor 225/45 R17 méreteket is teszteltek, ahol további 4 gumiabroncs kapott „jó” minősítést: a Continental SportContact 5, az ESA-Tecar Spirit 5 UHP, az Pireli P Zero és a Vredestein Ultrac Vorti. Fontos tehát, hogy a tesztekben is mért tulajdonságokat figyelembe vegyük, ha városi autókhoz választunk nyári gumiabroncsot. Ne csak az árat figyeljük, hanem olvassunk teszteket és bízzunk az ADAC minősítésben is. A téli gumikat pedig lassan helyezzük nyári pihenőre és szerezzük be az új, minőségi nyári gumikat, mert az enyhet tél után napfényes, forró nyár várhat ránk.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

A világ leghosszabb üveg függőhídja

Kínában több helyütt méreteiben egymásra licitáló látványhidak csábítják a látogatókat, leghíresebb közöttük a másfél éve átadott Csangcsiacsie Nemzeti Parkban található. A hat méter széles, négyszázharminc méter hosszúságú híd 218 méteres magasságban ível át egy szakadékot, és az adrenalin szint fokozása érdekében lágyan kileng a látogatók alatt. Kínában több helyütt méreteiben egymásra licitáló látványhidak csábítják a látogatókat, leghíresebb közöttük a másfél éve átadott Csangcsiacsie Nemzeti Parkban található. A hat méter széles, négyszázharminc méter hosszúságú híd 218 méteres magasságban ível át egy szakadékot, és az adrenalin szint fokozása érdekében lágyan kileng a látogatók alatt. A látványhídról csodálatos panoráma tárul a hegyekkel, vízesésekkel, ősi városokkal és templomokkal tarkított Hunkjaku vidékre. Egy izraeli építész, Haim Dotan kapta a megbízatást, amelyhez 1077 darab, egyenként 4 centiméter vastag üvegtáblából állították össze a 99 kilenc darab, több réteg edzett üvegből álló lapot, majd kemény törés- és terheléspróbának vetették alá. A teszt résztvevői kalapáccsal verték az üveget, természetesen a megfelelő biztonsági intézkedések mellett, majd egy utasokkal teli kéttonnás terepjáró is átment a hídon. És persze végeztek jó néhány más vizsgálatot is az átadás előtt. A rekordhosszúságú híd egyébként három és félszer több terhet bír el, mint amennyit a kínai szabványok megkövetelnek: akár háromezren is tartózkodhatnának rajta, de egyszerre legfeljebb 600 embert engednek csak fel rá. Az építmény tehát elvileg biztonságos, tériszonyosoknak azonban nem biztos, hogy kellemes élményt jelent átsétálni rajta. Aki esetleg útközben ijed meg a magasságtól, átléphet a híd valamelyik szélére, és fémen sétálhat üveg helyett. Az építtető helyi turisztikai vállalat szerint eleve úgy tervezték, hogy a közepe felé haladva kissé kilengjen a látogató alatt, fűszerezve a különleges látványt. {igallery id=4799|cid=924|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Idősfa-átültető géppel sikeresebb

Tavaly decemberben állt munkába a FŐKERT Nonprofit Zrt. professzionális idősfa-átültető gépe, amellyel akár 30 cm törzsátmérőjű fákat is sikeresen ki lehet emelni, majd szállítást követően el lehet ültetni a már előkészített új termőhelyükre, biztosítva ezzel a fák megmaradását. Tavaly decemberben állt munkába a FŐKERT Nonprofit Zrt. professzionális idősfa-átültető gépe, amellyel akár 30 cm törzsátmérőjű fákat is sikeresen ki lehet emelni, majd szállítást követően el lehet ültetni a már előkészített új termőhelyükre, biztosítva ezzel a fák megmaradását. Az idősfa-átültetés több évszázadra visszatekintő fásítási módszer, amelyet régen fáradságos kézimunkával, nagy hibaszázalékkal végeztek. Mára viszont gépesítették a feladatot, a fák megmaradási aránya pedig elérte a 90 százalékot. A FŐKERT Nonprofit Zrt. gépparkja most egy nagyteljesítményű idősfa-átültető géppel bővült. Annak érdekében, hogy minél több városi fa megmenthető legyen, a FŐKERT Nonprofit Zrt. egy professzionális idősfa-átültető gép beszerzését valósította meg. A FŐKERT Nonprofit Zrt. beruházását, amelyet európai uniós közbeszerzési eljárás keretén belül folytatott le, a Fővárosi Önkormányzat fejlesztési megállapodás keretén belül finanszírozta. A most beszerzett és átadott faátültető géppel a FŐKERT Nonprofit Zrt. magas szakmai színvonalú technológiát tudhat magáénak, amelynek alkalmazásával költséghatékonyan fogja tudni végrehajtani az idősfa átültetést. A több mint 7 tonnás professzionális fakiszedő adapter, egy négytengelyes speciális, terepmunkára is alkalmas teherautóra került felszerelésre, melynek segítségével akár a 8 tonna tömegű kiemelt fák is könnyen mozgathatóak parkokon belül sokszor igen kis helyeken, kedvezőtlen terepviszonyok közepette, valamint a városi forgalomban is. Az ültetőkanál, így a földlabda legnagyobb mérete pedig több mint három köbméter. FŐKERT Nonprofit Zrt. Fotó: Szabó Zoltán FŐKERT Nonprofit Zrt.

Megújul a Múzeumkert

Több mint egy éves történeti és műemléki kutatási, tervezési, engedélyezési és kiviteli közbeszerzési előkészítő folyamat után, 2018. januárban kezdődnek a Magyar Nemzeti Múzeum állami tulajdonban lévő telkén álló Múzeumkert megújításának kivitelezési munkálatai. Több mint egy éves történeti és műemléki kutatási, tervezési, engedélyezési és kiviteli közbeszerzési előkészítő folyamat után, 2018. januárban kezdődnek a Magyar Nemzeti Múzeum állami tulajdonban lévő telkén álló Múzeumkert megújításának kivitelezési munkálatai. A 2016 májusában kiírt pályázatra 12 pályamunka érkezett. Az ötletpályázat díjazására fordítható 6 millió forintos összegből hat elképzelést díjazott a bírálóbizottság. A Magyar Nemzeti Múzeum által a Múzeumkert rehabilitációjára kiírt ötletpályázaton az első díjat a TÉR-TEAM Kft. nyerte (Szabó Gábor, Szende András, Juhász Kristóf Attila, Győre Viola, Orbán Nóra) a pályamű alaposan kidolgozott vizsgálati és elemző részének értékei és a terv harmonikus, vizuálisan és funkcionálisan átgondolt, a kiírásnak leginkább megfelelő elképzeléseknek köszönhetően. A komplex rekonstrukció célja a kert történeti hitelességű helyreállítása és korszerű, többfunkciós belvárosi közhasználatú zöldfelület kialakítása. A munkálatok során megújulnak a közművek, a sétányok és a műemléki főépülethez illeszkedő gyalogos burkolatok létesülnek. A meglévő faállomány lehető legteljesebb megtartása és növényápolása mellett – növény-egészségügyi szakvélemény alapján – 38 db életveszélyes, elöregedett fa kivágására és 25 darab nagyméretű fa ültetésére kerül sor. A meglévő, érdemi használaton kívüli út- és térburkolatok részbeni elbontásával, átalakításával 8200 négyzetméter teljesen megújított növényfelület jön létre. Az ültetendő fák között több növényritkaság is szerepel, ezek erősítik a kert történeti hangulatát (vörös juhar, ginkgo, magnólia). A teljes közműhálózatot érintő felújítási munkák nagyságrendjét érzékelteti, hogy csaknem 3 km hosszú új víz-és csatornacső épül, megújul a teljes elektromos hálózat, WiFi-hálózat és kerti öntözőhálózat is készül. A projekthez kapcsolódóan restaurálják a kert szobrait és az Arany János szobor teljes megújítására is sor kerül a talapzattal együtt. Az Arany János szobor-csoport a március 15-i állami ünnepségre elkészül. A munkálatok során a Magyar Nemzeti Múzeum kiállításai folyamatosan látogathatók, a teljes kertrekonstrukció a nyár végéig fejeződik be.